Bermuda 3-15/6

2016-07-02 av Satellittelefonen i Karibien - Sverige 2016 Inga kommentarer

Första dagen på land och vid kaj blev det lite så att luften gick ur oss och vi gjorde inte så många knop. Eller ja, Magnus och Martin var minsann inte långsamma ut och rekognoserade St. George’s i jakt på lite internet och en kall öl. Men i allmänna drag så tog vi det lugnt och njöt i stora drag av att ha tillgång till en vanlig dusch med varmvatten, en toalett man kan spola i och att kunna kila upp på landgången och ha gräsmatta under fötterna närhelst vi kände för det. Dock kanske det bör tilläggas, för att ge lite perspektiv, att toaletten i Capten Smokes’ är ett litet skjul i form av ett enda rum med en liten bänk, handfat och duschhörna, samt en toalettstol bakom en skev dörr. Eftersom det var där routern satt så fick någon i gruppen vid flera tillfällen helt sonika uträtta sina behov bakom den skeva dörren medan någon människa från någon annan båt satt och utförde sina aktionstransaktioner till Denver via Skype, fast planterad på bänken. Vi firade i alla fall med en rejäl burgarmiddag på kvällen!

De första dagarna låg vi kvar i Capten Smokes’ Marina där det mot betalning fanns tillgång till både landström, wifi, dusch och toalett. Och bra stämning på kajen med de andra båtarna som låg där, som mest var vi fyra stycken samtidigt. Vi ville unna oss det efter en dryg vecka till havs, och under tiden tog vi lite helg och bekantade oss med St. George’s, närområdet och öns huvudstad, Hamilton. St George’s är med på Unescos världsarvslista och stans centrum är verkligen underhållt i gammal stil och lilleputtlandsgulligt, men det har inget större utbud av någonting alls, och det var lika pastellfärgat som det var på Barbuda. På promenad utforskades närområdet runt om halvön och det var vackra vyer ut över turkosfärgat paradis i alla möjliga riktningar, blandat med en del stämningsfulla gamla fort och en del annat smått och gott. I en liten paradisvik med en liten strandbar skulle det vara party dagen efter, vilket ju givetvis måste utforskas, och i Tobacco Bay vet de hur man håller en bra strandfest! En busstur till Hamilton gick längs med slingrande vägar omgivna av vrakfyllda vikar i turkosskalans alla färger, och själva stan var riktigt trevlig. Storstadskänsla, med bra shopping, och en charmerande konstrastrik blandning av karibiskt och brittiskt.

Med total avsaknad av intentioner att fira nationaldagen flyttade vi oss till Mangrove Bay på Bermudas nordvästkust, just väster om Dockyard som är det tredje navet på ön tillsammans med Hamilton och St. George’s. Bermuda är som en avlång fast snirklig form i nordost-sydvästlig riktning, och på norrsidan är ön nästan helt omgiven av väldigt grunda korallrev som gör det omöjligt att ta sig in till land utan att först komma in i någon av kanalerna som passerar i närheten av St George’s. Dessutom är djupet på stora delar av dessa korallrev inte uppmätt, så det är inte helt kartlagt territorium, något som gör navegationen lite extra klurig. Vad som framstår helt klart är i alla fall hur lättförsvarad Bermuda är! Efter att ha snirklat oss mellan några bojar och genom lite icke-kartlagt område kom vi i alla fall fram till Mangrove Bay, hälsades välkomna av en sköldpadda som snirklade runt bland de ankrade båtarna och hittade oss en ganska risig och övergiven boj att ankra fast oss vid. Sköldpaddan döpte vi till Terry och han kom på dagliga besök! Av att prata lite med de på båten brevid och damen på apoteket tvärs över viken visade det sig att vår boj inte hade använts på något år, och att ägaren sålt sin båt och helt enkelt bara låter den ligga där. Perfekt för oss!

Med Mangrove Bay som bas gjorde vi ytterligare en tur till Hamilton, inspekterade The Market Place, öns matbutikskedja, snorklade både i närheten av Aurora och gav oss iväg på både snorklings- och dykäventyr längre bort. Det började bli svalare om kvällarna, och det märks att vi seglat nästan rakt norrut från Antigua och Barbuda, för nu introducerade vi mjukisbyxor på våra tekvällar i sittbrunnen. Vi utforskade våra mer kriminella piratläggningar, och halvstal en jolle när vi helt enkelt inte orkade vänta på att resten av gänget skulle komma tillbaka med nyckeln till vår egen jolle (men hann precis lägga tillbaka den stulna jollen på sin ursprungliga plats innan ägaren dök upp!). Vrakplundring är också en spännande aktivitet, och den övergivna om än en gång i tiden väldigt stiliga lilla segelbåten som låg vid vår grannboj bjöd på någon god bok när vi inte kunde låta bli att göra ett litet besök. Den informativa apoteksdamen hade berättat att ägaren suttit i fängelse de senaste tio åren, och att båten därför bara ligger där och väntar på bättre tider. Vi hade det i stora drag riktigt bra, men ägnade oss såklart en hel del åt att pyssla om Aurora på alla möjliga vis inför nästa överfart. I Hamilton köpte vi rejält med nya rep och bytte ut lite slitna rep, samt ersatte de provisoriska lösningar vi gjort på haverierna vi fått på väg från Barbuda. Med nytt fockskot, preventrar, ny storkick och nytt bomuthal känns hon betydligt fräschare! Mastskenorna smordes in ordentligt med drylube på sprayflaska, vi kontrollerade och drog rätt rodret som dragit efter, surrade om jollen för att motverka de begynnande nötskadorna vi ådragit oss hittills, fixade startbatteribrytaren, trimmade riggen och tätade hålen i sprayhooden där diverse sladdar löper in och ut. Bland annat. Och så handlade vi fruktansvärda mängder mat! Vi fyllde fem kundvagnar på The Market Place i Somerset och körde kundvagnsrally ner för asfaltsvägen nästan hela kilometern ner till bryggan i Mangrove Bay. Det var nog något av det roligaste jag har gjort i mitt (relativt) vuxna liv! The Market Place hade generellt sett ett bättre urval av produkter än vad vi hittade på Antigua, och var prismässigt lite billigare, men det skapade viss frustration att de varken hade vanliga havregryn, muesli, vakumpackat rågbröd, uht-mjölk och kanske viktigast av allt – de hade inte vår gemensamt utkorade favoritsmak (sourcream and onion) av favoritmärket (Ruffles) när det gäller chips!

Den 12:e lättade vi ankar från Mangrove Bay och gav oss tillbaka till St. George’s. Eftersom det ändå är där vi behöver deklarera ut, och det är närmast själva utfarten ur atollen och åt det hållet vi ska segla kändes det som en bra utgångspunkt. Vi låg där ett par nätter, kompletterade lite av mathandlingen vi inte lyckats ordna i Mangrove Bay, fick vår smutstvätt tvättad, fyllde på gasoltuben så vi med goda marginaler klarar oss hela vägen till Azorerna, fixade och donade färdigt med de sista förberedelserna ombord. Vi hade tänkt avgå den 14:e, men när fixandet och donandet drog ut på tiden och vi insåg att vi inte skulle komma iväg förrän i skymningen bestämde vi oss för att sova för ankar en natt till och ge oss iväg tidigt den 15:e i stället. Det är värdefullt att hinna få känna att man är klar, och pusta ut lite innan man går vidare i stället för att bara stressa vidare. Och vi har verkligen jobbat en hel del på den här resan, det är inte bara att glassa runt och ha det bra. Vi avslutade vår vistelse på Bermuda med middag på The White Horse, samma ställe där vi firade med burgarmiddag när vi ankom, och sen firade vädrets makter med oss genom att låta regnet ösa ner över oss resten av natten. Vi ankom Bermuda i regnet, och vi spenderade vår sista natt på Bermuda, i regnet.