Före avresan

Iväg! …och tillbaka :(

Posted on 31st augusti, 2012 under Bilder, Före avresan, Sverige - Kanarieöarna Inga kommentarer

Strax efter 14 idag kastade vi loss från Skeppsholmen en och en halv timme sena. Vi hade kört på med stuvning av båten till sex i morse och sedan sovit till tio. Allt fick inte riktigt plats så det är fortfarande lite rörigt ombord. Jag ser dock en stor potential i att få plats med allt om vi packar lite smartare (och slänger en del).

Hur som helst, efter att ha kastat loss brände vi mot Danvikstullsbron för att hinna med öppningen 14.30. Med oss hade jag och Sofie, Sofies brorsa Per och hans tjej Sabina. När vi körde förbi Beckholmen kände jag hur det luktade bränt och sprang ner för att kolla motorn. I motorrummet var det en vit dimma av rök och jag förstod ganska snabbt att kylvattnet kokat. Vi stängde av motorn och Sofie fick instruera Sabina (som aldrig seglat) i segelsättning samtidigt som vi snabbt drev mot Beckholmen. Genuan kom upp och på den kunde vi sedan segla tillbaka mot Skeppsholmen. Djurgårdsfärjan tutade på oss och tyckte nog att vi var idioter som seglade mitt i Stockholms hamn, men jag kan kontra med att de visade på minst lika dåligt sjömanskap genom att inte svara på vhf:en. Hur som helst fendrade vi ut styrbordsidan för kung och fosterland och Sofies första tilläggning med Aurora fick bli för segel (dvs utan motor). Allt gick över förväntan och nu ligger vi tryggt förtöjda utanpå skolfartyget Lova.

Under kvällen har jag och Daniel Johansson både bytt impeller till vattenpumpen och vattenlåset som sitter efter motorn (har säkert något tjusigt namn). Vi kunde efter mycket testande även konstatera att dagens fel förmodligen berodde på att locket till sjövattenintagsfiltret inte slöt helt tätt, något som nu är åtgärdat. Förhoppningsvis lättar vi från Skeppsholmen igen imorgon förmiddag. Nu måste jag sova, godnatt!

Foto: Sabina Trysén

AVFÄRD FREDAG KL 12:30!

Posted on 30th augusti, 2012 under Före avresan 9 kommentarer

Lystring! Nu har vi väntat in i det sista för att presentera ett avfärdsdatum eftersom vi misslyckats med att hålla de tre tidigare.
Nu gäller alltså imorrn fredag kl 12:30, från Östra brobänken på Skeppsholmen i Stockholm. De flesta som känner oss har redan kommit och vinkat av, men det är ju alltid trevligt med lite pepp inför resan. Så även om ni inte känner oss så är ni välkomna att komma.
Det kommer tyvärr bara blir Sofie och Jakob som sticker iväg nu från Stockholm. Bröderna Johansson är här nu men åker ikväll för att hinna ”avsluta” sina liv hemma i Skåne, och Daniel L är sedan tidigare nere i Göteborg och väntar på oss.

Radiolänken

Posted on 30th augusti, 2012 under Före avresan, Media Inga kommentarer

Nu har vi varit med i radion! Klippet kan ni hitta på http://sverigesradio.se/sida/ljud/4118249 ca 9 minuter in i programmet.
Tack P4 Stockholm och reporter Matilda för intervjun!

Tillägg 28/9 2012: Om inte klippet funkar på SR:s hemsida så finns en fil här under Audio, döpt till ”P4”: http://naredi.nu/aurora

Update!
Bilden nedan som vi tog innan Matilda gick finns nu också upplagd på Sveriges radios hemsida, länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3891&artikel=5251176

Avsegling….torsdag?

Posted on 28th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan Inga kommentarer

Idag börjar vi se ljuset i tunneln. Ett till rostskyddslager på insidan av skrovet och inredningen ska på plats, sen jävlar ska vi stuva in alla våra grejer och trycka gasen i botten. Det börjar ju bli kallt nu, kändes som minusgrader i morse. Nedseglingen längs Europa lär ju inte bli så mysig, men det är bara att tugga i sig. Idag hämtade vi vår fock från Gransegel också så nu har vi ny genua, stormstor (trysail) och fock. Förhoppningsvis hjälper dom oss  att lägga på ett extra kol ner till Kanarieöarna.

Nu siktar vi på avsegling från Skeppsholmen torsdag eller fredag!

”Jakob sover”

Posted on 28th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 1 kommentar

Vi är alla trötta efter alla morgnar, dagar, kvällar och nätter med båten. Här bjuder vi på utvalda bilder från kategorin ”Jakob sover”:

Vi är med i Mitt i Huddinge

Posted on 28th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan, Media Inga kommentarer

Nu är det dags för mediautrymme nr 3. Lokaltidningen Mitt i Huddinge har skrivit om oss och seglingen. Kul med en bra bild på oss, det är bara Daniel L som saknas. Vi ska snart försöka ta en bild på hela besättningen, looovar!

Artikeln från Mitt i Huddinge 28/8 2012

Avfärd: kaaanske onsdag?

Posted on 25th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 6 kommentarer

Ja, inte mycket nytt att rapportera. Bröderna har kommit upp igen och Daniel L åkte hem till Göteborg igår. Honom kommer vi se igen när vi påbörjat seglingen och kommer ner till södra Sverige. Han har kämpat med förpiken och nu är strukturen klar. Det innebär att vi kan stuva in grejer där och inte ha sönder isoleringen.

Ett tips som jag läste för några månader sedan på en långseglarsajt (kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev det), är att måla båtens genomföringar i en annan färg än skrovet. I vårt fall vita som ni kan se på bilden nedan. Det gör att det blir mycket lättare att hitta genomföringen om man behöver dyka ner.

Vi vågar knappt säga när vi planerar att åka, men nytt prel.datum är nu på onsdag. Det betyder att det förhoppningsvis inte blir om 3 veckor, men helt säker på att det blir onsdag och inte torsdag är svårt att sia om.

På bild nedan ser ni också vår nya genua. Vi var ute och tog en provtur i förrgår, och vi gjorde 6 knop på bara genuan och då blåste det knappt. Härligt att ett nytt segel gör så mycket för farten!

Nytt drivankare

Posted on 21st augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 6 kommentarer

Igår kom drivankaret som vi beställt från Langfardseglarbutiken.se. Vi hade letat efter ett stort drivankare som var förstärkt ända till botten, och hittade den modellen på några internetbutiker, men Långfärdseglarbutiken var billigast. Jag som aldrig har sett ett drivankare IRL förut, tyckte det var coolt att man kunde stå inne i den.
Tydligen ska man ha lina för fem gånger båtens längd, så det blir till att inhandla 60 meter innan vi sticker. Den linan kan man ju också använda till annat, som lång förtöjningstamp t.ex.
Är det nån som vet hur man knopar fast den i drivankaret på bästa sätt? Pålstek?

Förpiken isolerad!

Posted on 20th augusti, 2012 under Före avresan Inga kommentarer

Igår åkte bröderna Johansson hem och kvar lämnades jag, Jakob och Danne åt vårt öde i stålgruvan. Danne har iallafall isolerat färdigt förpiken, vi saknar bara lite lim som Jakob är och köper nu. Jag och Jakob stångades med vår tempurmadrass under gårdagskvällen. Vi köpte den på superrea för ett halvår sedan och nu var det dags att skära till den för att passa i dubbelkojen i aktern. Det gick fint med den nyinköpta isoleringskniven, men det var en helt annan femma att få på överdraget igen. Trots att vi skurit ner den så tog det kanske en halvtimme i det där ganska begränsade utrymmet utan ståhöjd att klämma in madrassen i överdraget.
Jag har också fixat stuvnät längs väggarna. Det arbetet fortsätter.

Sen har vi pluggat på lite. Tydligen ska gästflaggan flyga på styrbordssidan (om man samtidigt flyger klubbflaggor), och alltid högre än den svenska flaggan. Om man hissar svenska flaggan på akterstaget betyder det tydligen att man har ett lik ombord. Eftersom vårt stålskrov kan klassas som ett lik så är det alltså helt i sin ordning 🙂

För övrigt har vi tagit paus i pytt-i-panna (efter att i princip ha ätit det till frukost, lunch och middag i en vecka) och kör nu thai-gryta (gjord på grytbas som vi fått sponsrat av Pulsen i Flemingsberg). Någon korv och ägg har också smygit sig in, men våra maträtter skiljer sig inte så mycket åt.

Jobb, jobb, jobb och lite fest

Posted on 19th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 3 kommentarer

Arbetet fortsätter. Igår gjordes en grand tour runtom i Stockholm och köpte delar till allt möjligt. Frigolit till isolering bland annat. Det verkar vara omöjligt att köpa allt på en gång, alltid är det något man glömt/som saknas.
Igår påbörjades också isolering av förpiken innan all inredning ska upp. På kvällen fick vi nog och drog till Kungsan där de hade utlovat housemusik men där klientelet var upp till 19 år och ”house”musiken ganska tvivelaktig. Jag har fått Martins sjukdom så nu har jag ont i halsen och känner mig riktigt sliten. Slitna känner sig dock hela gänget så det är ingen mening att klaga, bara jobba på.
Dock finns det ljusglimtar i tillvaron, jazzfestivalen på Skeppsholmen har lämnat kvar några skyltar som vi lånade till båten 🙂

Uppskjutet…igen.

Posted on 17th augusti, 2012 under Före avresan 1 kommentar

Ja vi skulle ju ha åkt idag, men vi gick in lite i väggen inatt. Vi bestämde oss för att sätta ihop inredningen i förpiken innan vi drar från Stockholm, och fixa kylen måste vi också göra som inte fungerar i nuläget. Samtidigt som vi vill komma iväg så vill vi också vara ganska färdiga innan avsegling och inte ha mängder av saker på to-do-listan.

Vi hade iallafall ”avvinkning” idag och fick träffa kompisar som kom med lite peppande kommentarer. Uppskattat!

Nu har vi tagit ledigt ikväll och ska börja igen imorrn.

Nattarbete in i det sista

Posted on 16th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 2 kommentarer

Nu köttar vi på! Vi har gett oss fan på att sticka imorrn så nu kör vi hela natten. Vi har precis rivit ut allt i hela båten och saker har lagts i högar med namn som ”släng”, ”spara”, ”vet ej”, ”ge bort”, ”lämna tillbaka”, och ”TH”.

I detta nu så testas vattensystemet. Sen är det ”bara” att dammsuga, torka och stuva hela båten. Martin har lite feber och vandrar runt i cirklar men hjälper till så gott han kan 🙂

Uppdatering!

Posted on 16th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 3 kommentarer

Nu har jag och Jakob flyttat ut från vår lägenhet i Huddinge, så nu sover vi på Skeppsholmen i väntan på avfärd. Därför blir bloggen lite lidande men det som hänt sen sist är:

– I tisdags (vår ursprungliga avseglingsdag) så kom några kompisar och sa hejdå.  Kul att få träffa folk man inte kommer se på länge. Extra jobbigt var att min bästa kompis Lena var där och det tog lång tid innan vi kunde slita oss från varann. Men hon har väckt förhoppningar om att hälsa på under vägen.

– Vi har skjutit upp avseglingsdatumet först till torsdag (som vi skrev om tidigare), och nu till imorrn, fredag. Vi hade nog hunnit om det inte var för att vi är rätt slitna och ville sova längre än 4 timmar inatt. Dessutom har Martin åkt på en förkylning så vi behöver nog ta det lite lugnare än vi gjort hittills.

– Igår var vi på Gransegel och hämtade alla segel utom den nya focken som förhoppningsvis blir klar den här veckan. Det bästa var att vi fick nya genuan, som vi inte kunde hålla oss från att hissa inatt kl 01, så nu är den fint inrullad på rullen. Aurora börjar likna en segelbåt igen!
Vi har fått väldigt bra service på Gransegel, som vi verkligen rekommenderar. Bra och duktig personal som har haft tid att svara på våra frågor, speciellt Noel och Mattias som vi haft mest kontakt med. När vi var uppe på deras loft i Stockholm igår så tog dom sig tid att visa oss hur man lagar seglet om det skulle bli en reva. Idag ska vi försöka sätta storen och mesanen (gamla segel som vi fått förstärkta av Gransegel).

– När jag och Jakob kom tillbaka till båten efter att ha hämtat segel så möttes vi av ljuv musik inne i båten. Grabbarna hade fixat elen! Härligt att också kunna ha ljusen på i båten, tidigare har vi kört med en lampa från helvetet som har gett alla oss brännmärken.

– Inatt när vi skulle få igång kylen så ville den inte funka, men vi hoppas att vi ska ordna det idag. Idag ska också städas och stuvas. Det känns som att bara städningen kommer att ta två dagar men vi får lägga i en ännu högre växel nu när det bara är knappt ett dygn innan vi åker. Helt galet!!
Kl 17 imorrn räknar vi med att kasta loss!

Jobb från 07 till 01

Posted on 13th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan 6 kommentarer

Arbetet går vidare. Jag är helt död i huvudet (inte hjärndöd rent medicinskt alltså, då hade det varit svårt att skriva det här inlägget), så räkna inte med några fancy formuleringar.

Idag har bröderna jobbat vidare med elsystemet. Jag har klättrat i riggen och plockat ner tampar som har fungerat som stäv-säkring under tiden som vi skar bort rost från stäven. Nytt fiolblock till storskotet. Propelleraxeln är klar nu + allmänt fix och trix. Inredningen är fortfarande halvfärdig och under däck ser det ut som tredje världskriget. Innan vi gick för dagen lyfte vi med stor möda ner ett av batterierna som vi har döpt till Katla. 70 kilo styck. Att en sån ganska liten box kan väga så mycket.

Månadens lärdom är: Allt tar mycket längre tid än man tror och kostar mer pengar än man tror. Förhoppningsvis blir inte avseglingen uppskjuten mer än torsdag, för då får vi snart byta namn på bloggen till www.segla.sen. Humöret går upp och ner. Ena sekunden är det barnförbjudna svordomar under däck, nästa sekund är det eufori.

Min kompis Erik kom förbi idag. Tyvärr är det enda fotot jag har på honom med ryggen mot, men det är iallafall han i blå jacka i bildgalleriet nedan. Jag tryckte ut en klisterlapp med vår lilla etikettskrivare med texten ”Kyss mig” och satte på hans jacka efter att bilden togs. Det krävdes stor viljestyrka för att inte avslöja mig men nu har den nog ramlat av trots överdrivet stor kram när vi skulle skiljas åt 🙂

Nu ska vi försöka kötta på inne i gruvan tills på torsdag. Hoppas hoppas hoppas vi kan lämna Stockholm då.

Snart dags!

Posted on 12th augusti, 2012 under Före avresan 2 kommentarer

Nu är Aurora färdigsvetsad och sjösatt igen! Efter ett par veckor uppe på varv så ligger hon nu och guppar på sin kajplats vid Skeppsholmen.

Vi har skjutit lite på avresan, istället för tisdag blir det nu på torsdag (och då hoppas vi verkligen att vi kommer iväg och slipper skjuta upp det ytterligare). Alla som tänkt komma på tisdag och tagit ledigt från jobb osv. får såklart komma, men avresa blir alltså förhoppningsvis på torsdag. Det kommer att bjudas på lite godis vid kajen!

Daniel L har åkt hem till Göteborg idag. Bröderna Johansson sliter i stålgruvan med elsystemet och jag och Jakob håller på med de sista flyttkartongerna här i Huddinge. Allt tar så mycket mer tid än man tänkt, men en viss ro infann sig ändå ikväll när jag och Jakob burit ut dom sista kassarna med köksgrejer till lagret bredvid båten på Skeppsholmen. Nu återstår bara att bygga tillbaka inredningen, elsystemet, lite fix med vattensystemet, måla ankarboxen, hämta och rigga på segel, översyn av furlex, städa båten och stuva in alla grejer. Och då har jag utelämnat installation av solpaneler och vindsnurran, och ombyggnad av toa som blir senare projekt.
Detta hinner vi på tre och en halv dag, eller hur? 🙂