Helsingborg – Stockholm (April 2012)

Under påsken 2012 seglade vi upp Aurora från Helsingborg.

Första videon

Posted on 25th april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) Inga kommentarer

Nu har bröderna Johansson klippt ihop en film från vår uppsegling till Stockholm. Den skildrar ju inte det hårda vädret vi berättat om i tidigare bloggposter (förutom möjligtvis slutet), men det beror nog mest på att vi inte orkade ta upp kameran när vi hade det som värst. Däremot får ni följa vår första segelsättning och ett snöoväder i Ystad. Filmen ses bäst i helskärm och HD-kvalitet!

Fler filmer utlovas löpande under projektets gång. Så har ni inte lagt till Segla.nu i favoriter än, är det läge att göra det nu!

Nynäshamn – Stockholm

Posted on 14th april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) Inga kommentarer

Som ni kunde läsa i inlägget nedan hoppade jag (Sofie) på i Nynäshamn. Jag var lite nervös eftersom jag aldrig har sett Aurora IRL och eftersom jag via telefon fått veta att det inte direkt hade varit nån semestersegling upp till Nynäs och att motorn strejkade. Dessutom hade jag inte träffat Daniel J, (bror till Martin J, som lite inofficiellt fick smeknamnet Broder Daniel för att skilja på Daniel J och Daniel L, a.k.a. motor-Danne.) Mycket att hålla reda på här, så pay attention! 🙂
Mötet var till belåtenhet, och det var också mötet med vår kära Aurora. Hon såg ut som jag hade föreställt mig och jag gick husesyn medan killarna mekade motor och tog en dusch. Jag insåg direkt att jag inte har motorkunskaperna som krävs för att fixa motorn, så det överläts med varm hand till motor-Danne och jag gjorde det som behövdes på båten efter några dagar i tre meters vågor, nämligen att diska. Det var mycket lärorikt. Jag lärde mig t.ex. att el-vattenkokaren hade gått sönder på grund av fall från hög höjd, jag lärde mig hur gasen fungerade, och att det finns två fina lampor över spisen och disken så att man ser vad man gör.

Vid det här laget hade bröderna lämnat båten för att ta flyget tillbaka till Helsingborg. Motorn fixades tillfälligt, Jakob skriver om lösningen till bränsleproblemet i inlägget nedan.
Dagens nästa projekt var att i regnet ta med oss två dunkar och leta efter en mack som sålde diesel. Ägarna på grannbåten var snälla och lånade oss deras pirra. Sjömacken vid hamnen var stängd och mobilen var till föga hjälp. Efter en lång sightseeing i Nynäshamn hittade vi en Shellmack och tankade. När vi kom tillbaka till båten hade Kristoffer lagat köttgryta som väntade på oss. Härligt!

Dagen efter testades motorn ytterligare en gång och vi tuffade ut från Nynäshamn på förmiddagen. Till en början var vädret inte det bästa, men när vi kommit ut en bit på Mysingen började det spricka upp och solen tittade fram. Och i perfekt vind kunde vi sätta focken, storseglet och mesan. Kul att äntligen få dra lite i fallen och skoten. Aurora hade bra fart, jag tror vi kom upp i 7,4 knop för bara segel. Synd att genuan hade en reva, annars hade vi kunnat ha uppe den också.

I Saltsjöbaden hoppade Kristoffer av. Kristoffer tillhör inte den fasta besättningen inför jordenruntseglingen, men följde med som stöd under premiärturen. Ett stort tack för det!
För att vara riktigt säkra på att ha diesel så det räckte så tankade vi också i Saltis. Efter en perfekt utläggning från bryggan fortsatte vi mot den kungliga huvudstaden.

Daniel (som är Göteborgskille) fick uppleva Baggenstäket för första gången och färden in mot Stockholm gick helt utan incidenter. Vi la till kl 22:30 på Skeppsholmen och tog en ankarwhiskey innan Daniel tog bussen in till stan för vidare transport tillbaka till Göteborg. Jag och Jakob stannade kvar och städade lite, tömde kylen och låste.

Summa summarum: ett fint dygn för mig som undslapp de tidigare dagarnas hårdvindssegling och bara fick det härliga med en fungerande motor, fint väder och bra vind. Det kanske inte innebär otur att ha med kvinnor ombord ändå 🙂

Stockholm!

Ystad-Nynäshamn

Posted on 13th april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) 1 kommentar

Kanske något sent inlägg men jag har faktiskt inte orkat skriva något förrän nu. De senaste dagarna har jag fått både telefonsamtal och kommentarer från folk som undrar om vi överlevde resan upp i Stockholm. Det är först nu jag förstått att bloggen faktiskt kommer vara ett viktigt kommunikationsmedel för att omvärlden ska får reda på att vi mår bra. Ska bli bättring på att i alla fall få ut något kort om hur vi mår i framtiden! Sen kan vi spara romaner som den nedan tills det finns tid att skriva ihop dem 🙂

En nackdel med att vänta med att blogga är ju att det blir bara blir mer och mer att kommer ihåg och ännu längre inlägg att skriva. Så vi får börja detta blogginlägg där vi avslutade det förra.

På påskafton låg vi kvar i Ystad av tre anledningar; det blåste rakt nordligt, det var snöstorm och vi hade en del saker att laga på båten. Tack vare butiken Tackel & Tåg i hamnen (drevs av samma par som grundade butiken på Skeppsholmen i Stockholm) fick vi tag i reservdelar till mesanen. Riktigt skön butik och eftersom att paret bodde i huset berättade dem att det inte var några problem att ringa även utanför öppettiderna. Så om någon behöver reservdelar är Ystad en toppenhamn att gå in i! Rullarna i blocket till försegelskoten som hade kärvat tidigare gick inte att byta ut i en handvändning, men vi hade ett reservdelsblock ombord som vi kunde hänga på istället. Rullsystemen trimmades också in så att vi inte återigen skulle råka ut för att inte kunna få in dem. Slutligen gick vi och bunkrade mat och diesel. När vi var klara gick vi ut och tog varsin pizza och därefter blev det en tidig knoppning.

På påskdagen steg jag och Martin (har jag för mig att det var?) upp klockan fem för att fånga dagen och dra iväg tidigt. Tyvärr startade inte motorn så även motor-danne blev väckt och vi kunde konstatera att startbatteriet inte var laddat. Tur att han hade med sig en extern laddare för tack vare den kom motorn igång och han kunde gå och lägga sig igen medan vi styrde ut på havet. Den nordliga vinden från dagen innan gjorde att vi hade i princip blankt vatten de första timmarna tills vi rundade Sveriges sydöstra hörn där vi mötte gamla dyningar. Det blev en toppendag över Hanöbukten med mycket sol och ganska lite vind vilket besättningen inte tycktes klaga över.

hanöbukten
Över Hanöbukten

Helt plötsligt märkte vi dock att batterierna inte verkade ladda som de skulle. Trots att vi gick för motor (med stöttande fock) fick vi indikationer på att batteribanken verkade tappa spänning. På motorns kontrollpanel visade laddspänningen 11v och motortemperaturen över 120 grader. Vi blev oroliga vad som var fel och ett stort felsökningspådrag drogs igång. Till slut kunde det konstateras att generatorns kopplingar till elsystemet var mycket löst fastskruvade och när de drogs åt blev det bättre. Men tur att vi upptäckte det i tid och inte när motorn dog ett par timmar senare. Denna gång var det våra dieselfilter som satt igen och efter ett byte till nya kunde vi köra vidare.

Det blev nattsegling (motorgång med fock) och vid sjutiden på måndagen kom vi fram till Kalmar där vi bestämt oss för att bunkra diesel. Bröderna Johansson kunde konstatera att hamnmacken var stängd och gick på en timmes promenad med vår 25-litersdunk, medan jag och Kristoffer gick tillbaka till macken. Där hittade vi en telefon med direktkoppling till ägaren och lagom till att bröderna var tillbaka var mackägaren på plats och en lite effektivare bunkring kunde göras.

Ett par timmar efter att vi kommit till Kalmar var vi klara med allt och kunde återigen sätta kurs norrut. Det kändes som om Öland aldrig tog slut på vår högersida och medan dagen gick seglade vi för bara fock norrut. Det blev natt och vinden som hade ökat under dagen fortsatte att friskna till. Under varje passbyte under natten rullades mer och mer in på focken samtidigt som båten rullade än mer i de tre meter höga vågorna. Varje natt utom denna hade vi haft en fullmåne som lyste upp men nu såg vi knappt vågtopparna skymta förbi. Stundtals när det blev för gropig sjö strejkade autopiloten och då gällde det att hålla tungan rätt i mun och gissa sig till vågriktningen för att alla som låg till kojs skulle vakna upp på durken. Till slut ljusnade det och då såg det ut ungefär såhär under däck.

Under däck efter en natt

På väg norrut
Daniel L och Martin när jag vaknade på tisdag morgon.

Nu styrde vi mot Nynäshamn där bröderna Johansson skulle mönstra av och Sofie på. När vi håller på att passera Landsort (Öja i sjökortet) vill vi stötta med motor lite för att kunna gå upp i vind stabilare. Motorn håller igång ca fem minuter innan den hostar till och vi stänger av den. Har våra filter satt till igen? Daniel L och Kristoffer börjar felsöka och mecka men utan resultat. Som tur är har vi perfekt vindriktning för att kunna fortsätta segla. Det lossas kranar och ventiler för att se var problemet ligger och jag skulle inte velat vara i deras kläder så som det krängde nere i båten. Efter en dryg halvtimme konstaterar de att vi inte får tillräckligt med diesel från dagtanken (som är full). Någonstans har det förmodligen fastnat skit som likt en infarkt gör att motorn inte får tillräckligt med soppa. Nu seglar vi alltså fram i tre meter höga vågor och en kraftig vind rakt in i Stockholms skärgård utan en fungerande motor. Vi beräknar att vi kan ta oss in till Nynäshamn men att vi inte kommer att kunna lägga till. Vid det här laget ringer vi och förvarnar Sjöräddningen och någon timme senare möter de upp oss utanför Bedarö och vi blir inbogserade till bryggan. Så nu har årets medlemskap redan betalat sig tio gånger om känns det som 🙂

Sjöräddningen bogserar in oss till Nynäshamn

Väl framme blev det lunch på grillen vid tågstationen. Sen började motor-danne meckandet med att få till en tillfällig tank. Den gamla tanken kunde vi konstatera var full av dieselbakterier och den behövde göras ren innan vi vågade köra på den igen (blir lätt så när den står ett halvår med rapsblandad diesel). Här har ni resultatet:

Tillfällig dieseltank
Vi drack inte många öl under seglingen. Men som ni ser kom backen till användning ändå! Lägg även märke till den egenhändigt fixade returledningen som går tillbaka till tanken 🙂

Seglingen från Nynäshamn till Stockholm har Sofie lovat att skriva om. Men jag kan redan nu avslöja att den var lugnare än den vi hade upp till Nynäshamn. Håll utkik så kommer den bloggposten snart!

Helsingborg – Ystad

Posted on 7th april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) 2 kommentarer

I torsdags morgon kastade vi loss från Helsingborg. Den förra ägaren av Aurora, Harald, hängde med över till Helsingör där vi bunkrade diesel och öl. Vi fick därmed en chans att tillsammans sätta segel och se att allt fungerande. Mycket snällt att han kunde ställa upp.

Harald och Daniel L i Helsingör
Harald & Daniel L bunkrade diesel i Helsingör..

Ölbunkring i Helsingör

…medan jag, Kristoffer och Martin bunkrade öl.

Sen satte vi kurs söderut och seglade ett par timmar innan vinden vred till rak motvind. Då körde vi igång motorn och tuffade på till Malmö där vi egentligen bara skulle hämta upp Daniel J som varit tvungen att jobba på skärtorsdagen. Vilket iofs var tur eftersom vi upptäckte att vi behövde en gps-puck, lite eltejp och ett par andra småsaker som han köpte och tog med sig ombord.

På långfredagen ställde vi klockan på 6.00 för att komma iväg tidigt. Vi fick en jättefin soluppgång över Malmö men tyvärr blåste vinden emot oss hela vägen ner till Skanör. När vi hade ett par hundra meter kvar till sjömärket där vi skulle sätta segel börjar motorn gå trögt och vi förstår direkt att vi missat att pumpa upp diesel i dagtanken. Trots att vi var jättesnabba på att stänga av motorn räckte det inte, Motor-Danne fick går ner och lufta. Under tiden ledde Kristoffer arbetet med att sätta segel och jag sprang ner för att granska sjökortet om det verkligen gick att falla av innan pricken vi skulle rundat. Allt gick bra och efter en kvart var motorn luftad och klar men vi seglade på med fock och mesan.

Soppa till Lunch

Efter någon timme märker vi att fockskotet fastnat i ett block. Vi hade sett tidigare att blocket inte var helt ok men tänkte att det fick duga till Stockholm. Som tur var lyckades vi dra loss skotet genom att vinscha motsatta skot hårdare och med tre mans kraft dra loss det som fastnat. Med dessa två incidenter trodde vi att det inte kunde bli värre, men då lossnade helt plötsligt ett av skoten på focken, så det var bara att dra in den för att sätta genuan istället… Jag som varit uppe tidigt gick och la mig för att vila någon timme.

Jag låg i kojen och kunde inte sova pga av sjögången när jag helt plötsligt hör jag Daniel L ropa att någon måste upp snabbt för att plocka ner mesan. Tre av plastschacklen som sitter mellan mesanseglet och travarna hade gett vika och det var bara att bärga seglet. Jag gick och la mig igen och vid det här laget hade det börjat bli 2-3 meter höga vågor. Vinden tryckte på rakt i häcken hela vägen från Lübeck. Med en revad genua seglade vi i 6-7 knop och helt plötsligt hör jag Daniel L ropa igen: Upp! nu har vi en reva i genuan!

Jag kommer upp och då har de redan fått in genuan och startat motorn. Jag gör en snabb koll på sjökorten och ser att det skulle ta ca två timmar in till Ystad. Kollar lite snabbt med besättningen om den känns ok och alla godkänner det. Trist att vi inte skulle hinna lika långt som vi tänkt oss, men efter vad som hänt tror jag alla skulle tycka det var skönt att ligga fastknutna under natten. Förhoppningsvis är det bara en söm på uv-skyddet som gått upp, men det får vi inspektera noggrannare när vi kommer till Stockholm.

På väg in i Ystad hamn börjar helt plötsligt överdelen av focken slå. Vi hade inte rullat in den tillräckligt tajt och när vi försöker gå upp i vind för att rulla ut och in den visar det sig att rullen låst sig (förmodligen har seglet rullat sig dubbelt på något sätt). Vid det här laget sköljer vågorna över fördäck så att gå fram och försöka fixa känns för farligt. Vi kommer in i Ystads hamn och märker att småbåtshamnen ligger precis utanför den stora pir som skyddat oss från vågorna. Det är först här, när vi vänder båten, som vi inser hur mycket det faktiskt blåser. Vi skulle uppskatta på 12-15 m/s och trots att vi ligger i lä för vågorna gör vi inte det för vinden. Toppen på focken fortsätter slå hårt och vi inser att vi inte får ut focken igen. När vi stävar ut från fartygshamnen igen rakt emot vågorna och vinden gjorde vi inte många knop. In i gästhamnen gick det däremot i en jäkla fart och tack vare ett bra jobb från hela besättningen låg vi snabbt säkert förtöjda längs med en brygga.

Nu fick vi äntligen ut focken och kunde rulla in den tajtare. Dock räckte inte rullsystemets manöverlina när vi körde så tajt, så fick vi ta de varven manuellt. Efter lite städning ombord gick vi ca tio meter till hamnkrogen där det blev varsin hamburgare och öl/cola. Vi var alla överens om att det var en ruskigt god burgare och iaf jag kan skriva under på att där någonstans började min adrenalinnivå sjunka tillbaka mot det normala.

Daniel J efter Öresundsbron
Daniel J efter att vi kört under Öresundsbron

Glad påsk!

Posted on 7th april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) 4 kommentarer

Påsklunch

Vi ligger i Ystad och har precis ätit påsklunch

Insnöat storskot
Inte så kul att segla när det snöar

Fixardag

Posted on 4th april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) Inga kommentarer

Dagen började tidigt med att vi skjutsade Daniel J till jobbet (han jobbar väl 16-17 timmar per dygn). Sen hängde vi på låset när Coop Forum öppnade vid åtta. Där fyllde vi en kundvagn mat på en och en halv timme. Sen drog vi vidare mot Hjertmans i Råå för att köpa en vantskruv. Dyr var den men väl tillbaka på Aurora kunde vi flytta fram det akterliga förstaget vilket blev perfekt.

Nya vantskruven

På eftermiddagen kom min gamla kompis Kristoffer ner från Stockholm för att hjälpa oss med uppseglingen. Harald, den förra ägaren, kom på besök och hjälpte till med att svara på alla våra (mer eller mindre) galna frågor. Han kommer även förbi imorgon förmiddag och hänger med på en liten övningsseglats. En bättre säljare får man nog leta med ljus och lykta efter!

Kristoffer och Daniel tar tag i Genuan

På kvällen riggade vi på förseglen och skrubbade av däck. Daniel L lagade också GPS-kopplingen till datorn, så ni kan vi navigera tryggt mot Stockholm.

Nu kastar vi snart loss från Helsingborg

Posted on 3rd april, 2012 under Helsingborg - Stockholm (April 2012) 4 kommentarer

Klockan åtta i morse anlände jag till Helsingborg C och efter en kort promenad med tre tunga väskor var jag framme vid Aurora. Jag fixade lite frukost, stuvade in min packning och tog en kort powernap innan jag gick för att möta Daniel L som kom med buss från Göteborg strax efter elva.

Daniel J har (med lite hjälp av Martin och Daniel L) under de senaste veckorna jobbat hårt med att slipa rent i kölsvinet och därför var alla durkar upprivna när vi klev ombord i morse.  Vi började därför dagen med dammsugning och durkpusslande. Vi hann även med att sortera och kvajla tamp, försöka få igång gps:en på datorn samt planera inköp och andra grejer som måste fixas under morgondagen.

Middag åt vi med Martin på Haket i Helsingborg och när han stuckit hem kom brorsan (Daniel J) och snackade lite skit. Han sover även över här i natt och tidigt imorgon bitti ska vi skjutsa honom till jobbet och på så sätt får vi låna hans bil hela dagen.

Aurora utan durkAurora utan sina två lager durk

På torsdag förmiddag kastar vi loss från Helsinborg och börjar uppseglingen mot Stockholm och Skeppsholmen. Vi försöker skriva ihop något varje dag så nu är det dags att bokmärka denna blogg!

Första ankarwhiskyn ombord

Första kvällen ombord firades med en liten Whisky