Tips & Trix

Grenada och Carriacou

Posted on 6th mars, 2013 under Bilder, Karibien dec 2012-april 2013, Tips & Trix 1 kommentar

Det var några dagar sedan vi bloggade nu. Senast var när vi skulle ge oss av till Grenada. Överfarten var jobbig men inte på långa vägar det värsta vi gjort. Men mycket sömn blev det inte. Tog ca 20 timmar innan vi kunde fälla ankaret i Prickly Bay. Inklareringen gick smidigt, och Pricky Bay Marinas restaurang gjorde finfina pizzor. Rekommenderas! Bio visades i en annan restaurang med dingeavstånd till båten, på De Big Fish. Dom hade dock inte lika goda pizzor.

Ett par dagar efter att vi kommit till Grenada så hittade Jakob en bra guide som med sin minibuss ville ha 1000 SEK för en rundtur på ön. Det kanske låter mycket, men det var ett av de bästa valen vi gjort under vår karibiensegling. Vi träffade två killar på den svenska båten Odessa som ville hänga på också. Mike hämtade upp oss vid dingebryggan på De Big Fish kl 09 och vi kom tillbaka runt 20-tiden. Vi var på muskotnötsfabriken (bilder på allt detta ligger längst ner i inlägget), kan verkligen rekommenderas. Grenada är världens näst största producent av muskotnöt (nutmeg på engelska) och de gjorde nästan allt för hand. Att sitta dagarna i ända och sortera ut muskotnötter ligger nog inte på min topp 10-lista. Vi gick också upp en våning och såg alla hyllorna där nötterna torkades (tar några veckor).
Vår guide Mike pratade oavbrutet under bussresan, men inte på ett jobbigt sätt. Han berättade om orkanen Ivan som drabbade Grenada 2004, om att 95% av husen blev av med sina tak, och om biståndspengarna som inte gick till återbyggnation utan ner i politikernas fickor.
På romdestilleriet Rum Antoine Destillery (som varit igång sedan 1700-talet) tillverkar de Rivers Rum med samma prylar och metoder på samma sätt som på 1700-talet. Vi smakade på 85% rom och den dunstade nästan innan man känt smaken. 85% rom säljs överallt i Karibien, i Sverige är det svårt att få tag på.
Chokladfabriken som tillverkar Grenadas prisbelönta ekologiska choklad besökte vi också. Det var enligt mig (Sofie) höjdpunkten på ö-turen. Vi åt först lunch på Belmont Estate (det gamla sockerplantagehuset där chokladfabriken ligger). Sedan fick vi se hur de extraherade kakaobönorna ur kakaofrukten, lät dom ligga i vad som såg ut som hästboxar med typ kokosblad ovanpå. Under några dagar så skyfflades alla bönorna över från en box till en annan för att lufta dom. I det här stadiet så är bönorna slajmiga och ser inte så aptitliga ut. Sedan läggs dom ut på stora skjutbara hyllor för att torka. Hyllorna kunde skjutas in under tak om det skulle börja regna. Var 30:e minut gick arbetarna runt med fötterna bland bönorna för att vända dom. Sedan skalas dom och förflyttas till själva chokladtillverkningen där de mals ner och blandas med socker innan de paketeras och säljs. Jop, en av holländarna som seglade med oss från Portugal till Las Palmas (och som vi också träffade på Barbados) seglar tillsammans med sin tjej på Tres Hombres, som är en 30-metersskonare utan motor. Den åker mellan Holland och Grenada där de köper kakaobönor (och jamaikansk rom) som de gör delikatesschoklad av i Holland.

Rundturen avslutades vid ett vattenfall där vi hoppade från klippan och badade i sötvatten (ah!). Andrej från Odessa är musiker och ville köpa en steeldrum, så Mike tog med oss till hans kompis som sålde såna. Den inhandlades och så blev vi avsläppta vid dingebryggan igen. Det blev en blöt kväll ombord på Aurora med killarna från Odessa, och när de andra var på stranden dagen efter (jag tillbringade dagen på båten, bakis) så kom Mike förbi med en massa kryddor och chokladbollar som hans fru hade plockat ihop/tillverkat åt oss. Chokladbollarna är inte som dom svenska varianterna, utan en boll med kokar i vatten, silar och blandar med mjölk och socker. Voila: Chokladte!
Vi var hur nöjda som helst med Mike. Är det någon som är intresserad att boka honom så är hans nummer +1 (473) 403-3358. En minibuss med plats för 14 personer kostar runt 1000 SEK för en heldag.

Sista kvällen på Grenada åkte vi två bukter norrut för att vara med på långseglargrillning på stranden. Det var 50/50 locals och långseglare. Maten var god och livebandet bra. Vi satt en stund i Odessas sittbrunn och pratade och drack vin, innan vi återvände till Aurora. Upp tidigt dagen efter och seglade iväg till ön Carriacou (tillhör Grenada). För att återgälda Odessa för deras gästvänlighet så råkade vi sno med oss deras flipflops som de glömt i vår dinge. Förlåt killar!!

Runt åtta timmar senare kom vi fram till Carriacou som är en liten ö med superhärliga sandstränder och runt 8000 invånare. Ordet Carriacou är karibindianskt och betyder typ ”land som omges av rev”. Vi ankrade igår ganska nära stranden på fyra meters djup och idag tog vi bussen (9 SEK) till Windward som ligger på norra delen av ön. Där fick vi se när båtbyggare filade på träbåtar som de har gjort i århundraden. Många av båtbyggarna har skotska rötter. Vi passade också på att bada vid en härlig paradisstrand (hur många gånger ska man använda det uttrycket innan det blir uttjatat?) 🙂

Imorrn ska vi till Sandy Island, en ö med….sand. Och palmer. Och dagen efter det ska vi sticka vidare mot Martinique, kanske mellanlandar vi på någon ö på vägen.

Bottom Bay

Posted on 4th januari, 2013 under Bilder, Karibien dec 2012-april 2013, Tips & Trix 8 kommentarer

Nu borde Aurora kommit fram till Union Island. Om det vet vi intet, men vi vet att jag, Jakob och Gulan var på den hittills bästa stranden vi varit på ever. Crane beach på Barbados ska ju vara en av världens tio bästa stränder, men bredvid den ligger Bottom beach, och där är man nästan helt själv. Inga vattenskotrar eller WIFI så långt ögat kan nå. Att komma dit är lite tricky. Vi tog bussen mot Sam Lord´s castle som gick från St Lawrence Gap. Det tog 45 minuter och kostade en US-dollar. Bussen körde i en rasande fart förbi kolonialhus, sockerplantager och turkosa villor med New Orleans-verandor och vid slutstationen fanns en liten supermarket och en matvagn där vi beställde baked pork med ris. Därifrån tog det ca 20 minuter att gå nerför backen till Bottom Bay. Vi var kanske ett sällskap av tre som var där, förutom Hollywood, the coconut man. Han och hans kusin sålde kokosnötter, rom punch, några armband och hade tio solstolar som de hyrde ut. De var födda i byn bredvid stranden, levde runt stranden, jobbade på stranden och hade aldrig lämnat Barbados. När koksnötterna tog slut klättrade han upp i trädet och plockade fler. När Jakob och Gulan var och badade så kom han fram till mig och försökte få mig att bli hans älskarinna (”Your husband doesnt need to know anything!”) och sälja på mig marijuana men jag avböjde.

Stranden var fantastisk! Däremot var vågorna väldigt stora och de varnade för att simma ut långt i havet. Det var det dock inte tal om, eftersom det var i princip omöjligt att komma ut längre än 50 meter pga de brytande vågorna. När vi skulle hem kom vi överens om att Hollywood skulle köra oss eftersom vi inte gärna ville gå hela uppförsbacken till bussen och vänta på en buss som vi inte visste när den skulle komma. För 60 Barbados-dollar (ca 200 kr) fick vi en resa i en skumpig bil utan säkerhetsbälten, hög reggaemusik och två armband. Väl i bilen bestämde vi också att han skulle plocka upp oss vid vårt guest house imorrn kl 10 och köra runt oss till några sevärdheter som t.ex. ett vattenfall. Kvällen ska avslutas i Oistin där det är fisk- och hummerkväll från kl 18.

Här kommer lite bilder från dagen.

Atlanten, here we come

Posted on 8th december, 2012 under Bilder, Kanarieöarna - Karibien, Tips & Trix 4 kommentarer

Nu avslutas ett kapitel i www.segla.nu, och det är kategorin Sverige-Kanarieöarna. Nu är det Kanarieöarna-Karibien som gäller. För imorrn tänkte vi ge oss av över Atlanten, där vi kommer att fira jul och komma fram lagom till nyår om allt går according to plan. Sen kan överfarten ta längre tid än 20-någonting-dagar, men det är inte något vi kan göra så mycket åt. Mat har vi iallafall för betydligt längre tid än så. De senaste dagarna har vi bockat av våra listor och försökt göra vårt bästa för att inte lägga till fler punkter. Nu börjar vi närma oss men vi har några timmar kvar innan båten är färdig för Atlantsegling. Finnarna på grannbåten Ultima Thule tänker också sticka imorrn och ska liksom oss ta en provsegling ner till sydliga hörnet av Gran Canaria för att kolla riggen och lite annat innan man ger sig iväg på riktigt.

I högra hörnet på denna sida finns en liten ruta med kontaktinfo. Där finns en länk till vår SPOT-sida där ni kan se vår position. AIS:en (marinetraffic) kommer ni bara att se i ett dygn ungefär. Ni kan skicka sms till vår satellittelefon. Väderprognoser är vi inte lika beroende av som tidigare då vi fått igång vårt system att få ner dom själva.
Sveriges radio (Vaken med P3 och P4) kommer förmodligen att ringa och prata med oss under överfarten, men vi vet inte vilken dag.

Efter ungefär två veckor i Las Palmas kan vi bjuda på några tips:

– En billig och välsorterad marknad finns i korsningen Calle Barcelona/Calle Galicia.
– Närmaste postkontor (från marinan sett) är korsningen Paseo de Cayetano de Lugo/Calle de Matias Padrón.
– Lilla marinan/katamaranmarinan är bra (och billigare) för de som behöver reparera mm. på båten. På den bryggan kan man vara lite ”stökig”, medan man får tillsägelser i den stora marinan.
Marinakontoret har jäkligt långa väntetider (iallafall under vår vistelse), så se till att betala rätt antal dagar från början du tänkt stanna, annars får du sitta i en två-timmarskö för att göra det i efterhand.
–  I gamla stan (till vänster sett från marinan) finns en stor shoppinggata (Calle Triana) där bland annat H&M finns. Taxi dit kostar 3-4 euro. Att gå tar 20 minuter.
– Om man behöver köpa eller sy tyg så finns El kilo de Travieso på Calle Travieso. De kan inte ett ord engelska men är billiga och har stort utbud. Vi sydde upp två slingerkojer hos dom för 18 euro.
– Om man ligger i lilla marinan och behöver någon typ av trä så kan man fråga båtbyggarna intill. De hjälper gärna till, speciellt om man är tjej 🙂
– Bada inte på den närmaste stranden, där släpper de ankrade båtarna ut sina toatankar (baserat på baderfarenhet). Turligt nog finns det iallafall duschar 🙂
El corte ingles är en butikskedja som kör matvarorna till båten. Där tänkte vi handla först men det var alldeles för dyrt. Vi hyrde en bil och handlade istället på ett stort varuhus bredvid IKEA utanför stan. Hiperdino ligger till vänster från marinan (fem minuter att gå) har också utkörning men de har mindre utbud.
Restaurangerna vid marinan tycker jag är ganska prisvärda och har generellt väldigt god mat i jämförelse med andra marinaområden vi varit i. Däremot finns billigare (och dyrare) alternativ längre in i stan.
– På Sailors bar i marinan träffas svenska seglare varje fredag.
– Om du har gasflaskor med svensk koppling så är det omöjligt att fylla på dom här. Gör det istället i Cascais i Portugal och köp eventuellt de blå camping gaz-flaskorna här för att ha under överfarten.

En lista av detta slag är ju alltid subjektiv men förhoppningsvis kan den hjälpa nån!

Om 20+ dagar är vi i Karibien!! Wish us luck och håll tummarna! 🙂

Avfärd: kaaanske onsdag?

Posted on 25th augusti, 2012 under Bilder, Före avresan, Tips & Trix 6 kommentarer

Ja, inte mycket nytt att rapportera. Bröderna har kommit upp igen och Daniel L åkte hem till Göteborg igår. Honom kommer vi se igen när vi påbörjat seglingen och kommer ner till södra Sverige. Han har kämpat med förpiken och nu är strukturen klar. Det innebär att vi kan stuva in grejer där och inte ha sönder isoleringen.

Ett tips som jag läste för några månader sedan på en långseglarsajt (kommer tyvärr inte ihåg vem som skrev det), är att måla båtens genomföringar i en annan färg än skrovet. I vårt fall vita som ni kan se på bilden nedan. Det gör att det blir mycket lättare att hitta genomföringen om man behöver dyka ner.

Vi vågar knappt säga när vi planerar att åka, men nytt prel.datum är nu på onsdag. Det betyder att det förhoppningsvis inte blir om 3 veckor, men helt säker på att det blir onsdag och inte torsdag är svårt att sia om.

På bild nedan ser ni också vår nya genua. Vi var ute och tog en provtur i förrgår, och vi gjorde 6 knop på bara genuan och då blåste det knappt. Härligt att ett nytt segel gör så mycket för farten!

Dubbelpass

Posted on 8th augusti, 2012 under Före avresan, Tips & Trix 2 kommentarer

Eftersom man på sina håll i världen måste lämna ut sitt pass som ”pant”, så hade vi fått tips om att skaffa dubbla pass i långseglings-kretsar. Händer något och man inte får tillbaka passet så har man ett extra. Men smakar det så kostar det givetvis. Nästan 1000 spänn för två pass. Hämtade ut dom idag och man ser ingen skillnad, det är bara passnumren som skiljer sig.

För övrigt ÖSREGNAR det i Stockholm just nu och jag tycker synd om Jakob och Daniel L som kämpar borta vid båten under det läckande kapellet. Ja, ett nytt kapell står på listan, men förhoppningsvis går det att hitta billigare söderut. Vi får hoppas att Europas västkust inte är så regnig i år.

Vaccinering

Posted on 2nd augusti, 2012 under Bilder, Före avresan, Tips & Trix Inga kommentarer

Idag var vi och vaccinerade oss! Jag har researchat runt bland Stockholms vaccinationskliniker och jämfört priser, så vi begav oss till Norviakliniken i Solna för att få vacciner mot hepatit, gula febern, kolera, stelkramp och annat smått och gott. När vi väl bestämt oss för vem som skulle ha vad, så gick allt smärtfritt (nästan…). Nu går alla runt med plåster på armarna, och det börjar gå upp för en att man snart ska åka.

Grabbarna tillsammans med Norviaklinikens representanter!

Bråda dagar

Posted on 1st augusti, 2012 under Bilder, Före avresan, Tips & Trix 4 kommentarer

Vi kan väl konstatera att såhär i efterhand skulle vi ha börjat jobba med båten för två månader sedan. Nu är det 13 dagar kvar till avfärd och humöret växlar mellan hopp och förtvivlan. Det som sinkat oss är oväntade rostskador som behöver svetsas. Det medför bland annat nedtagning av inredning. Därtill läcker propelleraxeln, så den måste också tas itu med.

All heder åt grabbarna som slitit på båten medan jag har jobbat på sjukhuset. Efter en (!) dag på båten var jag helt slut när jag kom hem igår kl 23. För så ser dagarna ut: upp 06, hem 23.

Mitt arbete hittills med båten har mest bestått i saker som inte riktigt syns, som att se till att vi har en sjukvårdsväska med innehåll som klarar det mesta. Igår lyckades jag iallafall göra något praktiskt och splitsa flätad Dyneema till genua, fock, stor- och mesanseglet. Den första splitsen för någon vecka sedan tog fem timmar. Den sista igår kväll tog en timme. Har man Dyneema till fallen så rekommenderar jag www.poly.se, där har de bra instruktionsvideor. Det har varit lite dåligt med bilder på sistone, och vårt bildgalleri är inte riktigt klart, så här kommer ett urval från igår:

Eftersom rost och propelleraxlar inte riktigt är min grej (ännu), så gör jag pappersarbete istället (+ varit hos tandläkaren, som kanske inte kan räknas som pappersarbete). Idag är EPIRB:en registrerad hos Sjöfartsverket, vindgeneratorn garantiregistrerad, vi har fått matspons från Pulsen i Flemingsberg (Matrebellerna), mina föräldrar har kommit över med chili con carne-konserver, medicinväska, kylväska och godis. Jag har handlat mat eftersom vi från ikväll kommer att vara sex personer här i vår trea. Daniel L kommer tillsammans med en kompis, och Martin och Daniel J är här sedan tidigare. Jag har också uppdaterat Att-göra-listan, som kan ha poster som ”göra en lista för/till….”. Jag har också påbörjat en lista för viktiga nummer samt ett medicinskt dokument med nödinformation.

Så… det är ett steg bak och två steg fram hela tiden. För det känns ändå som att det faktiskt går framåt. Om man ändå hade haft mer pengar… Eller mer tid… Eller mer kunskaper… Ibland tänker jag på mitt jobb och på alla barn som blir föräldralösa ikväll. Eller på de som blir diagnostiserade med cancer. Eller dör av stroke.

Och då har man det ganska bra trots allt.
Jag fick höra av någon att det i redigeringsrummet på TV4 sitter en lapp där det står ”Ta det lugnt, det är bara tv!”.
Jag tror att vi skulle behöva en liknande lapp på båten. Men stress är bra också. Hade vi satt avfärdsdatumet till 14 september istället så hade vi nog haft precis samma tidspress. Och nu jobbar vi mot den tuffaste deadlinen vi någonsin haft. Vi får se hur det blir. 14 augusti kl 16 är det tänkt att vi ska kasta loss från Östra brobänken på Skeppsholmen. Ni är välkomna dit!

Innehåll i grab bag

Posted on 30th juli, 2012 under Före avresan, Tips & Trix 2 kommentarer

Jag håller på att planera för vad vi ska packa ner i vår grab bag. En grab bag är en väska som man fyller med saker som är bra att ha i nödsituationer, t.ex. om vi skulle behöva överge båten och gå i livflotten. Då drar man med sig väskan och slipper ägna tid till att plocka ihop allt var för sig.

Vi har en McMurdo Grab bag XL som har fack på insidan, men själva väskan är inte helt vattentät. Därför är det viktigt att packa allt vattenkänsligt i vattentäta påsar eller behållare. Innehållet i väskan beror på vad som ingår i livflotten från början, vissa lovflottar självs utan nödutrustning.

Detta är min lista so far:

Nödraketer, handbloss
Lagningssats till livflotte (bl.a. silikonlim, sandpapper)
Signalspegel
Vattentät lampa (+extrabatterier)
Mediciner mot illamående (tabletter och suppositorier), smärtstillande, antibiotika
Gaslinda, kompresser, kirurgtejp, peang, sax, suturer
Stor sax
Kniv
Långt snöre/rep
Solkräm
Svamp för att suga upp vatten i flotten
Drivankare
Solglasögon
Vissla
Lina och krok för att fiska
Vatten (1 flaska på 2 liter)
Vattendunk på däck, som är lätt att ta med
Instruktioner till nödraketer och akutprocedurer
Choklad
Honung
Värmefilt
Påse/plastduk för insamling av vatten

Viktigt att skriva båtens namn på allt; om grejerna kommer bort från oss kan de kopplas till oss av räddningspersonal.
EPIRB
Mobiltelefon och satellittelefon
Vattentät VHF
Båtens registrerings- och försäkringspapper
Kontokort
Pass
Pengar

Om vi haft råd hade vi nog köpt en handriven watermaker till livflotten. Då är man inte beroende av att det ska regna för insamling av vatten.

Nu återstår bara att hitta alla dessa saker och packa ihop det i grab bagen. Sedan hänger man upp den på ett lättillgängligt ställe, t.ex. precis i nedgångsluckan, så att man snabbt kan ta med den i flotten.

Sotning av pannan

Posted on 16th juni, 2012 under Tips & Trix Inga kommentarer

Idag och igår har jag varit nere på Aurora och påbörjat rengöringen av dieseltanken. Ett separat inlägg om detta kommer inom kort.

Under tiden dieseln rann över i reservtankar passade jag på att sota vår dieselvärmare. Den användes flitigt under uppseglingen till Stockholm men la stundtals av och då blev det riktigt kallt. I Kalmar (tror jag det var) dammsög vi den men den fortsatte strula sista biten också. Så sedan dess har ”sotning av panna” stått med på vår 50-punktslista (som nu är över 70 punkter).

Dessa dieselvärmare är konstruerade så att de får in diesel i botten via ett mycket litet rör. Problemet är att detta rör lätt blir igensotade då sotet från pannan också samlas på botten av pannan. Lösningen är sotning.

På skolfartyget Lova som jag seglat en massa på finns en likadan panna så jag visste vad jag behövde när jag började; en pannlampa, en toaborste, en dammsugare, lite hushållspapper, en tvättsvamp samt en hink med diskmedel och vatten.

De två viktigaste redskapen för sotning av dieselpanna
Dammsugare, toaborste och pannlampa är viktigast!

1. Dammsugning

Det gäller att inte ta den finaste dammsugaren. Den kommer att bli lite sotig och jag inbillar mig i alla fall att sotet lätt sätter igen dammsugarens filter, fastnar i motorn, etc. Till Aurora har jag tagit med en gammal avdankad dammsugare som används vid grovjobb, så den blev perfekt.
Det är framförallt i botten av pannan det ligger sot. Men om man dammsuger överallt där man kommer åt så går det lättare i nästa steg. När vi sotade Aurora i påskas låg det stora klumpar med sot i botten (såg ut som tjära), dessa plockade vi upp för hand.

2. Borstning

Ta (helst) en ny toaborste och börja borsta nere i pannan. Om man har en pannlampa på sig och i steg 1 har dammsugit noggrant så kan man se var borstningen ger resultat. Botten och alla rör inne i pannan är viktigast. När alla grejer ändå är framme passade jag på att sota i skorstenen, men där fanns inte mycket sot.

Upprepa steg 1 och 2 tills det inte kommer fram så mycket ny sot.

Toabortste till sotning av diselpanna

3. Tvättning

Jag brukar inte tvätta med vatten i pannan, det kommer ändå bli sotigt igen och dessutom är jag rädd för att det ska börja rosta. På Lova vet jag att andra kolloledare tvättar i pannan med vatten, men jag har aldrig förstått poängen (om någon annan vet, kommentera gärna!).

Däremot använder jag en svamp och en hink med vatten och diskmedel för att tvätta av pannan på utsidan. Här är det rostfria detaljer och det är alltid bra att få bort så mycket sot som möjligt. Efteråt torkar jag av med vanligt hushållspapper. Idag skruvade jag även av skorstenen från däck och tvättade den grundligt. Detta har ju egentligen ingen betydelse för att få igång pannan igen, men rena grejer har en tendens att hålla längre eller åtminstone ska mindre irritation.

Tips för att slippa sota så ofta

Det som blir sot i pannan är framförallt det du tänder med. Själva dieselns sot hänger till största del med ut genom skorstenen. Tändstickor lämnar tex efter sig mycket kolrester. Därför brukar jag tända pannan med ren bomull. Häll först i lite t-röd i pannan (när du ser att det börjar komma diesel), tänd sedan en bomullstuss och släpp ner i pannan. Klart!