Martinique!

2013-03-11 av Sofie i Bilder, Karibien dec 2012-april 2013 3 kommentarer

Martinique! Denna fantastiska ö med ett matutbud som inte bara består av mjöl, socker, kyckling och tonfiskburkar! Okej, så farligt var det inte på de andra självständiga öarna, men här är paradiset för en matälskare som jag!

Allt är som i Frankrike men varmare, fler palmer och en salig blandning mellan vita, svarta och mulatter. Priserna är i euro och rätt okej. Livsmedelsbutikerna, som Carrefour och supergallerian La Galleria (enligt vår guidebok: ”The galleria to end all gallerias”) är en fröjd att gå i. Att gå från 40 SEK till 7 SEK för en burk oliver är väldigt trevligt. Riktiga baguetter, ost, korv, ja, alltså som i Europa 🙂

Efter en dygnssegling (med fin solned- och uppgång) mellan Carriacou så kom vi fram till Grand Anse d´Artlets på Martinique. En ankringsplats med god sikt ner till botten (ca 10 meter). Vi träffade Jakobs kompis Johannes där som ska segla med oss till Puerto Rico i april. Byn var liten och trevlig och hade wifi. Vi snorklade lite vid revet vid utkanten av ankringsplatsen och åkte dagen efter runt lite på ön med Johannes bil som han hade hyrt. Det är väldigt bra kvalité på allt här; många affärer, bra vägar, riktiga skyltar och stängsel. Lite bättre säkerhetstänk. För första gången på några månader har vi haft säkerhetsbälte på oss när vi åker bil.

Jag och Jakob har ätit ute på restaurang ett par gånger och det är härligt med fransk mat nu när man ätit ris, bönor och kycklingrens en längre tid 🙂 Jakob åt musslor med pommes frittes som var gudomlig och jag käkade en grillad entrecote som var lika god den.

Johannes bor hos en familj uppe i bergen med fin utsikt och svalare miljö med brisen som de får där uppe. Iförrgår var vi på BBQ hos dom, och igår tog vi dom med på ett par timmars segling och passade på att byta ankringsbukt. Nu ligger vi i lite mer turistiga Anse Mitan. Det var lite läskigt att de tog med sig sin fyra månaders bebis men hon överlevde seglatsen 🙂

Imorse tog jag och Jakob färjan från Anse Mitan till huvudstaden Forte de France. Att åka dingen från båten och lägga till vid den LILLA plastbryggan var ett uppdrag på liv och död. Det kommer stora vågor som slår in mot alla små båtar och bryggan, som är dåligt förankrad och mäter ca 3-1,5 m. Man får krypa runt på bryggan för att lägga fast båten och ta sig därifrån. Men färjan var snabb och det svalkade skönt de 15 minutrarna resan tog. Fort de France är som en vanlig stad, typ 1/3 av Stockholm. Det finns lite av varje, och såklart massa caféer där de serverar kaffe och baguetter. Staden har en stor galleria, men vill man åka till de riktigt stora supermarketarna så måste man åka ut lite från stan.
Nu sitter jag och Jakob på ett internetcafé och gör lite bankärenden och annat. Som några av er redan vet så kommer alla i besättningen att åka hem till Sverige i början-i slutet av sommaren för att jobba ihop mer pengar. Jag och Jakob åker hem i början av april, Daniel L lite innan dess, och brorsorna lite senare. Båten kommer vi lägga upp här i Karibien under orkansäsongen. Det tar tid att försöka ordna allt med jobb och boenden, men vi känner ingen större stress, alla hade jobb som är lätta att gå tillbaka till eller få nya.

Nu stannar vi här ett par dagar till men sen ger vi oss av mot nya öar. Kanske Antigua eller Barbuda. Googla det ni och bli avundsjuka 🙂

3 kommentarer på blogginlägget

1. erica skriver:

Hej låter som ni har det bra. När ska ni fortsätta segla sen blir det sammtidigt som vi kommer till karibien i januari eller hur har ni tänkt? får man fråga varför ni åker hem och jobbar?
    kramar

• Sofie skriver:

Jag tror jag skrev det i inlägget, pengarna är slut. Vi ses säkert nästa år Erica!

2. Matej skriver:

Hej
    min fru kommer från Martinique. Jag var där 2 ggr nu, (båda gånger i November).
    Henens föräldrar bor i Le Morne Rouge utanför vulkanen La montagne Pelée.
    Det finns fin rengskog (reservat där) samt fina dykplatser.