Nynäshamn – Stockholm

2012-04-14 av Sofie i Helsingborg - Stockholm (April 2012) Inga kommentarer

Som ni kunde läsa i inlägget nedan hoppade jag (Sofie) på i Nynäshamn. Jag var lite nervös eftersom jag aldrig har sett Aurora IRL och eftersom jag via telefon fått veta att det inte direkt hade varit nån semestersegling upp till Nynäs och att motorn strejkade. Dessutom hade jag inte träffat Daniel J, (bror till Martin J, som lite inofficiellt fick smeknamnet Broder Daniel för att skilja på Daniel J och Daniel L, a.k.a. motor-Danne.) Mycket att hålla reda på här, så pay attention! 🙂
Mötet var till belåtenhet, och det var också mötet med vår kära Aurora. Hon såg ut som jag hade föreställt mig och jag gick husesyn medan killarna mekade motor och tog en dusch. Jag insåg direkt att jag inte har motorkunskaperna som krävs för att fixa motorn, så det överläts med varm hand till motor-Danne och jag gjorde det som behövdes på båten efter några dagar i tre meters vågor, nämligen att diska. Det var mycket lärorikt. Jag lärde mig t.ex. att el-vattenkokaren hade gått sönder på grund av fall från hög höjd, jag lärde mig hur gasen fungerade, och att det finns två fina lampor över spisen och disken så att man ser vad man gör.

Vid det här laget hade bröderna lämnat båten för att ta flyget tillbaka till Helsingborg. Motorn fixades tillfälligt, Jakob skriver om lösningen till bränsleproblemet i inlägget nedan.
Dagens nästa projekt var att i regnet ta med oss två dunkar och leta efter en mack som sålde diesel. Ägarna på grannbåten var snälla och lånade oss deras pirra. Sjömacken vid hamnen var stängd och mobilen var till föga hjälp. Efter en lång sightseeing i Nynäshamn hittade vi en Shellmack och tankade. När vi kom tillbaka till båten hade Kristoffer lagat köttgryta som väntade på oss. Härligt!

Dagen efter testades motorn ytterligare en gång och vi tuffade ut från Nynäshamn på förmiddagen. Till en början var vädret inte det bästa, men när vi kommit ut en bit på Mysingen började det spricka upp och solen tittade fram. Och i perfekt vind kunde vi sätta focken, storseglet och mesan. Kul att äntligen få dra lite i fallen och skoten. Aurora hade bra fart, jag tror vi kom upp i 7,4 knop för bara segel. Synd att genuan hade en reva, annars hade vi kunnat ha uppe den också.

I Saltsjöbaden hoppade Kristoffer av. Kristoffer tillhör inte den fasta besättningen inför jordenruntseglingen, men följde med som stöd under premiärturen. Ett stort tack för det!
För att vara riktigt säkra på att ha diesel så det räckte så tankade vi också i Saltis. Efter en perfekt utläggning från bryggan fortsatte vi mot den kungliga huvudstaden.

Daniel (som är Göteborgskille) fick uppleva Baggenstäket för första gången och färden in mot Stockholm gick helt utan incidenter. Vi la till kl 22:30 på Skeppsholmen och tog en ankarwhiskey innan Daniel tog bussen in till stan för vidare transport tillbaka till Göteborg. Jag och Jakob stannade kvar och städade lite, tömde kylen och låste.

Summa summarum: ett fint dygn för mig som undslapp de tidigare dagarnas hårdvindssegling och bara fick det härliga med en fungerande motor, fint väder och bra vind. Det kanske inte innebär otur att ha med kvinnor ombord ändå 🙂