St Barthelemy

2015-01-15 av Jakob i Karibien 2014-2015 Inga kommentarer

Seglingen till St Barths gick bra. Vi gick upp med solen klockan 6 men hann ändå inte fram innan det blev mörkt. Första biten gjorde vi 2-3 knop men framåt eftermiddagen gick det i stabila 6-7.

Ricardo lär sig segla

Väl framme tog vi oss in till Gustavia för att få se lite folk (som det är brist av på Barbuda). Vi hamnade på Paradise Burgers som förmodligen är det enda stället i hela stan som har priser som passar oss långseglare. Nu betalade vi 14 euro för en dubbellburgare med ost, bacon och pommes. Annars ligger huvudrätterna på ca 30-40 euro.

3 gringos

Det kom in svall på ankarplatsen så det gungade något extremt, alla hade lite småjobbigt att sova. Därför bestämde vi oss för att flytta båten till bukten Colombier på söndagen. Här var det lugnare med svall, ok snorkling och gratis mooring (boj att lägga fast i istället för att ankra). På måndag morgon tog vi dingen tillbaka till Gustavia där vi hyrt en bil tillsammans med Marianne och Björn på Fröken IV. Sen åkte vi runt ön under dagen och hann väl nästan precis se varenda gata innan vi var tvugna att lämna tillbaka bilen på eftermiddagen. Sen klarerade vi ut och tog dingen tillbaka till Aurora.

Hyrbil

Jakob har kanonkul

Ricardo & Daniel

På tisdagsmorgonen skulle vi segla från mooringen, men öglan i den kinkade med vårt rep så det sket sig. Istället fick vi putta på med motorn och dra oss fram för att få loss vår tamp. Sen blev det segling upp till Ile Fourchue där vi stannade ett par timmar för lunch och snorkling.

Efter lunch kastade vi loss strax före Fröken IV och när de kom ifatt blev det fotograferande av varandras båtar. Det blåste ganska bra (upp till 16 m/s enligt Frökens vindmätare) och vågorna var väl upp emot fyra meter. Det är svårt att fånga vågor på bild men här får ni ett bra försök.

Jakob & Ricardo seglar

Jakob, Ricardo & Daniel

På väg till St Martin

Aurora flyger fram

4 meter

4 meters vågor

Fröken IV

Nu har vi varit på St Martin ett par dagar och på lördag morgon åker Ricardo hem. På söndag och måndag kommer nya gäster och Daniel och jag har lite småfix att ta hand om i helgen. Idag besökte vi Maho Bay som är flygplatsen de flesta sett på youtube.