Ystad-Nynäshamn

2012-04-13 av Jakob i Helsingborg - Stockholm (April 2012) 1 kommentar

Kanske något sent inlägg men jag har faktiskt inte orkat skriva något förrän nu. De senaste dagarna har jag fått både telefonsamtal och kommentarer från folk som undrar om vi överlevde resan upp i Stockholm. Det är först nu jag förstått att bloggen faktiskt kommer vara ett viktigt kommunikationsmedel för att omvärlden ska får reda på att vi mår bra. Ska bli bättring på att i alla fall få ut något kort om hur vi mår i framtiden! Sen kan vi spara romaner som den nedan tills det finns tid att skriva ihop dem 🙂

En nackdel med att vänta med att blogga är ju att det blir bara blir mer och mer att kommer ihåg och ännu längre inlägg att skriva. Så vi får börja detta blogginlägg där vi avslutade det förra.

På påskafton låg vi kvar i Ystad av tre anledningar; det blåste rakt nordligt, det var snöstorm och vi hade en del saker att laga på båten. Tack vare butiken Tackel & Tåg i hamnen (drevs av samma par som grundade butiken på Skeppsholmen i Stockholm) fick vi tag i reservdelar till mesanen. Riktigt skön butik och eftersom att paret bodde i huset berättade dem att det inte var några problem att ringa även utanför öppettiderna. Så om någon behöver reservdelar är Ystad en toppenhamn att gå in i! Rullarna i blocket till försegelskoten som hade kärvat tidigare gick inte att byta ut i en handvändning, men vi hade ett reservdelsblock ombord som vi kunde hänga på istället. Rullsystemen trimmades också in så att vi inte återigen skulle råka ut för att inte kunna få in dem. Slutligen gick vi och bunkrade mat och diesel. När vi var klara gick vi ut och tog varsin pizza och därefter blev det en tidig knoppning.

På påskdagen steg jag och Martin (har jag för mig att det var?) upp klockan fem för att fånga dagen och dra iväg tidigt. Tyvärr startade inte motorn så även motor-danne blev väckt och vi kunde konstatera att startbatteriet inte var laddat. Tur att han hade med sig en extern laddare för tack vare den kom motorn igång och han kunde gå och lägga sig igen medan vi styrde ut på havet. Den nordliga vinden från dagen innan gjorde att vi hade i princip blankt vatten de första timmarna tills vi rundade Sveriges sydöstra hörn där vi mötte gamla dyningar. Det blev en toppendag över Hanöbukten med mycket sol och ganska lite vind vilket besättningen inte tycktes klaga över.

hanöbukten
Över Hanöbukten

Helt plötsligt märkte vi dock att batterierna inte verkade ladda som de skulle. Trots att vi gick för motor (med stöttande fock) fick vi indikationer på att batteribanken verkade tappa spänning. På motorns kontrollpanel visade laddspänningen 11v och motortemperaturen över 120 grader. Vi blev oroliga vad som var fel och ett stort felsökningspådrag drogs igång. Till slut kunde det konstateras att generatorns kopplingar till elsystemet var mycket löst fastskruvade och när de drogs åt blev det bättre. Men tur att vi upptäckte det i tid och inte när motorn dog ett par timmar senare. Denna gång var det våra dieselfilter som satt igen och efter ett byte till nya kunde vi köra vidare.

Det blev nattsegling (motorgång med fock) och vid sjutiden på måndagen kom vi fram till Kalmar där vi bestämt oss för att bunkra diesel. Bröderna Johansson kunde konstatera att hamnmacken var stängd och gick på en timmes promenad med vår 25-litersdunk, medan jag och Kristoffer gick tillbaka till macken. Där hittade vi en telefon med direktkoppling till ägaren och lagom till att bröderna var tillbaka var mackägaren på plats och en lite effektivare bunkring kunde göras.

Ett par timmar efter att vi kommit till Kalmar var vi klara med allt och kunde återigen sätta kurs norrut. Det kändes som om Öland aldrig tog slut på vår högersida och medan dagen gick seglade vi för bara fock norrut. Det blev natt och vinden som hade ökat under dagen fortsatte att friskna till. Under varje passbyte under natten rullades mer och mer in på focken samtidigt som båten rullade än mer i de tre meter höga vågorna. Varje natt utom denna hade vi haft en fullmåne som lyste upp men nu såg vi knappt vågtopparna skymta förbi. Stundtals när det blev för gropig sjö strejkade autopiloten och då gällde det att hålla tungan rätt i mun och gissa sig till vågriktningen för att alla som låg till kojs skulle vakna upp på durken. Till slut ljusnade det och då såg det ut ungefär såhär under däck.

Under däck efter en natt

På väg norrut
Daniel L och Martin när jag vaknade på tisdag morgon.

Nu styrde vi mot Nynäshamn där bröderna Johansson skulle mönstra av och Sofie på. När vi håller på att passera Landsort (Öja i sjökortet) vill vi stötta med motor lite för att kunna gå upp i vind stabilare. Motorn håller igång ca fem minuter innan den hostar till och vi stänger av den. Har våra filter satt till igen? Daniel L och Kristoffer börjar felsöka och mecka men utan resultat. Som tur är har vi perfekt vindriktning för att kunna fortsätta segla. Det lossas kranar och ventiler för att se var problemet ligger och jag skulle inte velat vara i deras kläder så som det krängde nere i båten. Efter en dryg halvtimme konstaterar de att vi inte får tillräckligt med diesel från dagtanken (som är full). Någonstans har det förmodligen fastnat skit som likt en infarkt gör att motorn inte får tillräckligt med soppa. Nu seglar vi alltså fram i tre meter höga vågor och en kraftig vind rakt in i Stockholms skärgård utan en fungerande motor. Vi beräknar att vi kan ta oss in till Nynäshamn men att vi inte kommer att kunna lägga till. Vid det här laget ringer vi och förvarnar Sjöräddningen och någon timme senare möter de upp oss utanför Bedarö och vi blir inbogserade till bryggan. Så nu har årets medlemskap redan betalat sig tio gånger om känns det som 🙂

Sjöräddningen bogserar in oss till Nynäshamn

Väl framme blev det lunch på grillen vid tågstationen. Sen började motor-danne meckandet med att få till en tillfällig tank. Den gamla tanken kunde vi konstatera var full av dieselbakterier och den behövde göras ren innan vi vågade köra på den igen (blir lätt så när den står ett halvår med rapsblandad diesel). Här har ni resultatet:

Tillfällig dieseltank
Vi drack inte många öl under seglingen. Men som ni ser kom backen till användning ändå! Lägg även märke till den egenhändigt fixade returledningen som går tillbaka till tanken 🙂

Seglingen från Nynäshamn till Stockholm har Sofie lovat att skriva om. Men jag kan redan nu avslöja att den var lugnare än den vi hade upp till Nynäshamn. Håll utkik så kommer den bloggposten snart!

En kommentar på blogginlägget

  1. Maria skriver:

    jo nog har man gått in ofta o undrat, vad duktiga ni är som löser alla problem

Kommentera