Vlieland (och nummer till vår satellitelefon)

2012-10-12 av Sofie i Bilder, Media, Sverige - Kanarieöarna 9 kommentarer

Så! Nu har vi internet igen!
Vi drog från Cuxhaven igår morse och seglade dagen och natten och kom fram till Vlieland i Holland nu på kvällen. Det är en marina med en piröppning smal som en sticka, så det var lite problematiskt att ta sig in med hård vind och strömt vatten. Tyvärr fick vi lite skrap på färgen när vi gled in i en träbrygga, men det målar vi på senare.

Nog om detta. Under natten blåste det på, och vi fick två ofrivilliga slänggippar med mesan (när vinden kommer in akterifrån och plötsligt fylls seglen från den andra sidan och bommen/bommarna slänger över). Vi hade bara lite på focken och mesanseglet uppe, så det var ingen fara för manskapet, men mesanens skot gick sönder och satt fast med bara en tamp i blocket (den andra hade gått av men hölls fast av en knop som satt där från början). Eftersom det slängde hit och dit av vågorna och vi inte ville att den sista tampen skulle gå sönder och följdaktligen att mesanbommen skulle smälla in i vanten, så säkrade vi den med en tamp vi vanligtvis har till förtöjning.

Brorsorna Daniel och Martin tycker: 1. att allt är spännande, 2. att det är roligt att handstyra. Det här med handstyrningen får vi väl se vad de tycker om efter några veckor, men nu har vi iallafall fått igång autopiloten igen, så vi är inte tvingade att styra för hand längre.
Vi kör samma vaktsystem som tidigare. 3 h-vakter där vi går omlott, alltså 1,5 h, och sedan byte. Det ger lite omväxling i en annars ganska långtråkig vakt i regn och blåst. Under natten var vi också påväg att krocka med en fiskebåt som inte hade AIS. Turligt nog upptäckte vi honom i tid, men han hade inte upptäckt oss. Visar på vikten av noggrann uppsikt, och att man inte glömmer att hålla utkik trots att man blir lite lat av att ha AIS där ju de flesta stora fartyg syns.
En annan sak som vi införskaffat och som underlättar navigationen är en extraskärm till sittbrunnen (se bild nedan). Den kostade 35 euro och gör det mycket bekvämare att navigera på natten, så att man slipper titta ner på skärmen på navigationsbordet. Vi håller tummarna för att den tål fukt och översköljningar 🙂

Men dagens händelse var ändå när holländska tullen kom ombord. Vi hade läst om detta och var beredda, men jag trodde ändå inte att de skulle komma. Jag, Daniel och Jakob satt vakt runt 14-tiden när jag tittar upp och plötsligt ser ett stort Kustbevakningsfartyg ligga några hundra meter bort och en RIB-båt påväg mot oss i full fart. I den satt fyra tullare med bister uppsyn. De ropade till oss att vända båten i nordlig riktning och gå i fem knops hastighet, och sedan körde de upp bredvid och två av tullarna klättrade ombord.
Det är alltid lite läskigt med myndighetspersoner även när man inte gjort något olagligt… Alla papper ska ju vara i ordning, man måste veta var man har sina pass osv. Till en början var de ganska stränga, men efter ett tag mjuknade de upp och skämtade lite. Daniel sa att de skulle säga till nästa gång de vill komma ombord, så skulle vi ha städat bättre och lagat mat 🙂
De gillade inte att vi hade korsat en farled i 45 graders vinkel istället för 90 grader, så vi fick skriva ner en förklaring på papper som de skulle ta med sig. Förhoppningsvis slipper vi böter och att det var för att skrämma oss lite.

Men nu ligger vi alltså här i Vlieland för att pusta ut, laga mesanskot och städa upp. Att få sätta fötterna på något som inte gungar är en välsignelse. Bara att koka vatten eller diska förvandlas i gungandet till en omöjlig uppgift, det tar ca en timme att diska efter att ha ätit en normal måltid. Tänk på det ni med diskmaskiner och spisar som står still! 🙂
Det skulle blåsa kuling och sydlig vind inatt så då tyckte vi att det var lika bra att göra en paus och invänta bättre förhållanden. Tyvärr är hamnavgiften dyr (ca 300 kr) så det blir nog inget långvarigt stopp.

Tack till er alla som läser och kommenterar. Ni om har lite koll på marint väder och vind får gärna titta på väderprognoserna och skriva till oss på satellittelefonen. (Detta gäller i stort sett hela seglingen ner till Kanarieöarna om ni orkar). Vårt satellittelefonnummer är +88 1631589211. Ni kan skicka gratis sms med iphone-appen Satway (skriv då inte 00 i början, utan börja direkt med 88), eller på http://messaging.iridium.com/. Vi kollar av telefonen en gång varje dag. Skriv inte å, ä eller ö, eftersom de förvandlas till en massa tecken och sms:en blir svåra att läsa. Vi kommer tyvärr inte ha råd att svara, men uppskattar alla meddelanden! 🙂

9 kommentarer på blogginlägget

  1. Nillan Cathrine skriver:

    Tjena, så kul att läsa om era äventyr! Jag går just nu över Nordsjön med Östrand. Det blåser bra här ute, förut 17 m/s nu avtagit till 13 och vridit till västlig. Vi ska till Tilbury och sedan Rotterdam på söndag. Har vi tur så ser vi varann och kan snacka på radion.
    Haha, roligt att läsa om kustbevakningen. Holländarna är nitiska. De vill ha facecontrol på oss ibland fast vi har fast trad på Rotterdam. Men det vet väl Daniel också…
    Lycka till och hoppas vi ses på böljan!
    🙂 Nillan

  2. Arne Spennare, Lokföraren skriver:

    Hejsan, Nu är ni verkligen på väg. Ni har verkligen lagt lite sjömil under kölen den senaste tiden. Synd om skadorna men det är nog en del av äventyret. Myndighetspersoner som inte vill ha mutor är nog något ni kommer att sakna längre fram. Ska kolla väder och vind och sen försöka maila er på sateliten. Hoppas ni får bra vind genom kanalen. Blir nästa stopp en kanalö??

  3. mrOlaLin skriver:

    Hej!

    Spännande att läsa om er resa.
    Mitt råd efter att studerat zygrib är att segla in till Amsterdam söndag kväll/måndag morgon och vänta ut lågtrycken som kommer på rad närmsta veckan. Om ni ligger bra där ni ligger så är det inga problem men som prognoserna ser ut just nu verkar det bli motvind och en liten storm norr o Skottland.
    //mrOla+50

  4. Folke skriver:

    Ni borde ha tänkt på att skaffa diskmaskin! 😀
    Skämt åsido. Det är svårt att lämna väderrapporter när man inte exakt har er position. I kanalen verkar lågtrycken passera lika ofta som tidvattnet. Detta innebär att strömmen byter riktning var 6:e timme och vinden kan i värsta fall göra likaså. Lika bra att ni försöker hitta logiken bakom det nu när ni har Internet. http://smhi.se och 48h (eller 5dygns)-prognos i vänstermenyn visar detta bra.

  5. Kenneth skriver:

    Frost på mornarna och löven faller, det känns ruggigt i luften och snön kommer vilken dag som helst till Stockholm. Låter bra va..Undrade på helomvändningen ni gjorde,fått förklaringen nu. Önskar att ni tar Engelska kanalen i dagsljus men som alltid, det är kapten som bestämmer och ingen djä..brevskrivare. Vila och se över grejorna, ta fart när vädret tillåter och kämpa på..

  6. Maria skriver:

    grib-filer, tyckte också att jag såg att ni korsade lite snett. tyskarna är värre, om man kommer in på fel ställe kommer de från ingenstans

  7. Ulla & Pelle skriver:

    Slänggippar är inte så roligt och farligt för både manskap och båt. Efter en incident för drygt tio år sedan riggar vi alltid preventergaj till bommen när vi har undanvind och sjö som kan vrida båten ur kurs eller slå ur vinden. Då känner vi oss mycket tryggare.
    Lycka till med det fortsatta höstseglandet, vi följer er med spänning och är imponerade av er uthållighet och goda humör!

    • Sofie skriver:

      Hej! Ja, vi kommer att köra preventergaj när vi länsar med storen, men mesan är ju skotad i princip midskepps så gippar vi så flyttar den sig bara en halvmeter. Dock var ju det tillräckligt så man kanske borde fixa en gaj dit också.

  8. Andrea H Mabasi skriver:

    Hej! Jag har hittat en webbsida http://www.eurometeo.com där man kan kolla väderprognos för stad og prognosen är för 3 timmars intervaler börjar vid midnatt 00. väder plus vindstyrka. Jag ska sända sms eftersom jag är mammaledig och får Auroras posisjon på sms.

Kommentera