Idag och igår har jag varit nere på Aurora och påbörjat rengöringen av dieseltanken. Ett separat inlägg om detta kommer inom kort.
Under tiden dieseln rann över i reservtankar passade jag på att sota vår dieselvärmare. Den användes flitigt under uppseglingen till Stockholm men la stundtals av och då blev det riktigt kallt. I Kalmar (tror jag det var) dammsög vi den men den fortsatte strula sista biten också. Så sedan dess har ”sotning av panna” stått med på vår 50-punktslista (som nu är över 70 punkter).
Dessa dieselvärmare är konstruerade så att de får in diesel i botten via ett mycket litet rör. Problemet är att detta rör lätt blir igensotade då sotet från pannan också samlas på botten av pannan. Lösningen är sotning.
På skolfartyget Lova som jag seglat en massa på finns en likadan panna så jag visste vad jag behövde när jag började; en pannlampa, en toaborste, en dammsugare, lite hushållspapper, en tvättsvamp samt en hink med diskmedel och vatten.
Dammsugare, toaborste och pannlampa är viktigast!
1. Dammsugning
Det gäller att inte ta den finaste dammsugaren. Den kommer att bli lite sotig och jag inbillar mig i alla fall att sotet lätt sätter igen dammsugarens filter, fastnar i motorn, etc. Till Aurora har jag tagit med en gammal avdankad dammsugare som används vid grovjobb, så den blev perfekt.
Det är framförallt i botten av pannan det ligger sot. Men om man dammsuger överallt där man kommer åt så går det lättare i nästa steg. När vi sotade Aurora i påskas låg det stora klumpar med sot i botten (såg ut som tjära), dessa plockade vi upp för hand.
2. Borstning
Ta (helst) en ny toaborste och börja borsta nere i pannan. Om man har en pannlampa på sig och i steg 1 har dammsugit noggrant så kan man se var borstningen ger resultat. Botten och alla rör inne i pannan är viktigast. När alla grejer ändå är framme passade jag på att sota i skorstenen, men där fanns inte mycket sot.
Upprepa steg 1 och 2 tills det inte kommer fram så mycket ny sot.
3. Tvättning
Jag brukar inte tvätta med vatten i pannan, det kommer ändå bli sotigt igen och dessutom är jag rädd för att det ska börja rosta. På Lova vet jag att andra kolloledare tvättar i pannan med vatten, men jag har aldrig förstått poängen (om någon annan vet, kommentera gärna!).
Däremot använder jag en svamp och en hink med vatten och diskmedel för att tvätta av pannan på utsidan. Här är det rostfria detaljer och det är alltid bra att få bort så mycket sot som möjligt. Efteråt torkar jag av med vanligt hushållspapper. Idag skruvade jag även av skorstenen från däck och tvättade den grundligt. Detta har ju egentligen ingen betydelse för att få igång pannan igen, men rena grejer har en tendens att hålla längre eller åtminstone ska mindre irritation.
Tips för att slippa sota så ofta
Det som blir sot i pannan är framförallt det du tänder med. Själva dieselns sot hänger till största del med ut genom skorstenen. Tändstickor lämnar tex efter sig mycket kolrester. Därför brukar jag tända pannan med ren bomull. Häll först i lite t-röd i pannan (när du ser att det börjar komma diesel), tänd sedan en bomullstuss och släpp ner i pannan. Klart!