Karibien 2013-2014

Film från i vintras

Posted on 7th september, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Martin har klippt ihop en film från när han och Jessica (plus kompisar) var ombord på Aurora i vintras.

Aurora ligger för övrigt stadigt på Antigua i väntan på nästa säsong.

aurora_antigua
(Bild från marinan)

Snart dags för uppläggning

Posted on 15th maj, 2014 under Karibien 2013-2014 3 kommentarer

Nu har vi seglat ner från Barbuda där vi låg i en och en halv vecka. Där bytte vi som sagt också besättning och fick med oss Jonathan, Johan och Madde. På Barbuda hann vi med att snorkla ett par gånger (såg både rocka och haj), måla halva däcket och en massa strandhäng. En dag tog vi en tur med Jalla för att se på grottor, besöka ett fågelreservat (vi såg tydligen någon fågel som bara finns på Barbuda) och på eftermiddagen fick vi besöka ett beachparty för en lokal politiker. Där bjöds vi på mat, öl och drinkar och en bra fest.

P1010089 P1010108 P1010105 P1010124 P1010132 P1010136bild 2 bild 3

Seglingen söderut till Antigua tog längre tid än beräknat. Till en början med blåste det lite motvind men enligt prognosen skulle den vända till vår fördel senare under dagen. Vad prognosen inte sagt var att vinden skulle dö helt under tre timmar mitt på dagen. Så där låg vi och guppade i vågorna och hoppades på vind. Johan gjorde en bedrift som lyckades laga mat under dessa förhållanden. Vinden kom till slut och under de sista timmarna såg vi återigen val som hoppade.

På vägen in i marinan vinkade vi till Fredrik (som seglade med oss tidigare under säsongen) som just satt segel för att korsa Atlanten. Han fick tidigare i år erbjudande om att segla med båten Holly Mae över Atlanten och lyckades (kanske mot alla odds) övertala sin chef om att få ledigt ytterligare en månad. Fredrik var även kurrir åt Cissi (som också seglat med tidigare) och vi fick en hel låda med blandade presenter. Allt från godis, till segelsömnadsnålar och spel. Tack återigen!

bild 1

I Antigua ligger vi nu i marina i Jolly Harbour. Det är här Aurora ska förvaras på land under orkansäsongen och hon lyfts nu på fredag. Madde och Johan har åkt vidare till Dominica men innan de åkte hann vi med ett biobesök och att rösta i EU-valet. Det tog lite tid att hitta till svenska konsulatet (som egentligen var en notarie). Hon som jobbade där visste inte riktigt vad valet var, och hade fått ”några kuvert” men eftersom att all information var på svenska visste hon inte riktigt vad hon skulle göra. Vi förstod i alla fall vad som stod och hur vi skulle göra. Så vi gick till Burger King där vi gjorde partiresearch och röstade. Sen fick vi leta upp St Johns postkontor där vi köpte frimärken och skickade iväg våra kuvert.

bild 5 bild 1 bild 2 bild 3

Nu har vi börjat förbereda Aurora för upptagning. Andra halvan av däck är målat, watermakern är konserverad och seglen av. Imorgon väntar oljebyte på dieselmotorn och konservering av utombordaren.

bild 4

Aurora på drift!

Posted on 24th april, 2014 under Karibien 2013-2014 2 kommentarer

Äntligen framme på Antigua efter en fantastisk åttatimmars-segling från Guadeloupe. Men igår var vi inte lika entusiastiska….
Vi hade hyrt bil på Guadeloupe och körde runt hela dagen, besökte ännu ett romdestilleri, käkade på McDonalds (!), beundrade de fina vägarna, badade och handlade på Carrefour. Så vi var ganska trötta när vi lassade in alla matvaror i dingen för att åka till båten, stuva ner allting och gå och lägga oss. Vi skulle upp kl 06 dagen efter och segla till Antigua. När vi kör ut mot båten i mörkret så kan vi inte hitta den. Viken är ganska full med segelbåtar och under de dagar vi legat här har det hänt att det blivit vindstilla och alla båtar svingat runt sina ankare och ligger på lite olika ställen, men efter att vi kört runt runt och fortfarande inte hittat Aurora så börjar vi bli minst sagt oroliga. Klockan är 20, det är mörkt, vi har frysvaror i dingen och var är vår båt?! Efter en stund ser vi att en båt blinkar mot oss och vi kör dit. De förklarar att vår båt började driva under kvällen och att de har försökt förlänga vårt extraankare för att vi stopp på den men den har bara drivit längre och längre ut. De pekar på en annan båt som också har varit involverade i det hela och vi åker dit. De säger att Aurora ligger ganska långt bort och att det är ”a long drive” för oss ut till den. Vi flyttar över matvarorna och Martin och så åker jag, Jakob och Alex ut i full fart mot ett ljus vi ser långt ute. När vi kommer närmre visar sig ljuset vara en annan dinge som lyser mot Aurora och Aurora ligger ca 200 meter därifrån. Där ute går det ganska höga vågor och det blåser rätt mycket, så bara att ta sig från dingen ombord på båten var ett projekt. Vi provar att starta motorn, ingen respons. Batteriet är urladdat. Då startar Jakob motorn på förbrukningsbatteriet istället. Vi går till fören och ankarkättingen hänger lös, medan extraankarets tamp är väldigt spänd. Vi verkar inte dragga i nuläget, skönt. Vi drar först in ankarkättingen, vilket går bra. Sedan försöker vi få in extraankaret men det sitter otroligt hårt. Jakob och Alex drar och jag tar in slacket med avhåll. Det gungar, blåser och är mörkt och inte någon vidare behaglig situation. Sedan kopplar vi tampen på ankarspelet och då får vi mer kraft. Tillslut ser vi att ankaret är påväg upp. Först tror vi att vi fått med oss en sten på ankaret, sedan en stock, men när det kommer upp så sitter ankaret fast i en 2 x 1 meter stor fiskebur som väger bly. Efter några försök att lirka ur ankaret med hela paketet fortfarande utanför båten så hämtar vi bultsaxen (som 99% av tiden har stått oanvänd i ett skåp och tagit plats) och klipper sönder buren på tre ställen. Det kräver ALL vår styrka och äntligen kan vi ta ombord ankaret. Sedan kör vi mot ankringsviken och ankrar längst in där det finns en ledig plats. Jakob och Alex åker för att hämta Martin och maten och för att tacka de andra båtarna. Sedan sitter vi i sittbrunnen en stund, dricker te och går igenom vad som hänt. Heeelt slut. Det blev ändå fyra timmars sömn innan vi gick upp kl 07 för att ta upp ankaret igen och bege oss till Antigua.
På vägen såg vi sköldpadda och en val, det var fantastiskt väder och fin vind. Igår kväll ville jag aldrig mer äga en båt, idag är det precis tvärtom. Seglingslivet är svart eller vitt många gånger 🙂
Nu ska vi stanna här ett par dagar för att vänta in ny besättning och sedan drar vi till Karibiens vackraste strand på Barbuda!

Delfinsimning!

Posted on 20th april, 2014 under Karibien 2013-2014 2 kommentarer

Några dagar till fick vi på Dominica där vi körde runt och badade i några fler sulfatbad och vattenfall. Och hämtade Alex på flygplatsen. Det regnade ganska mycket våra sista dagar där, men på det hela en fantastisk ö med regnskog och jättegoda frukter. Mangosarna var saftiga och söta, och deras local juices (tex grapefruit, tamarind, sorrel) var de godaste i Karibien.

För några dagar sedan seglade vi till Les Saintes på Guadeloupe. Vi kom fram kl 20 och det tog lite tid att hitta en boj i mörkret, men tillslut kunde vi knyta fast Aurora, käka middag och sova. Les Saintes var vi på förra året och viken där vi ligger är kanske mest känd bland seglare för de halvtama delfinerna som simmar runt bland båtarna. Så nu har Alex, Martin och Rickard fått göra det också 🙂 Delfinen simmade väldigt nära och lekte med oss. Tyvärr hade vi slut på batteri i kameran så vi fick inga bilder.

Annars har vi inte gjort många knop här. Vi har träffat Susie Q med Julia och Fredrik som vi träffade redan i Stockholm för två år sedan då vi var med på Oceanseglingsklubbens avseglarfest. De ska kanske komma efter oss till Barbuda så då har vi tillfälle att ses igen.
Vi har också firat Alex födelsedag, han fick mörk choklad från Grenadas chokladfabrik, en bambuflöjt och alkoholfritt vin. Och blev besjungen ungefär… fem gånger 🙂 Påskmiddag åt vi igår också, det blev en ganska blöt tillställning men framförallt med god mat: Alex hade tagit med sig sill och kaviar, vi hade ägg lax, köttbullar och potatis. Mums!

Idag tänkte vi segla vidare till fastlandet Guadeloupe och försöka hitta någon decent strand, det har blivit lite dåligt med det den sista tiden. Och crème brûlee såklart 🙂
Ikväll kommer kära Rickard som har seglat med oss i två månader att mönstra av, så tråkigt! Han ska hoppa på en annan båt och segla över Atlanten. Våra vägar kommer definitivt att mötas igen, vi planerar reunion med alla som seglat med oss under säsongen.

Ska försöka få upp några bilder också, just nu är internetkvaliteten under all kritik.

P1000861PS: Med Rickards tillstånd bjuder vi på denna video: https://vimeo.com/91823274 🙂

P1000861 P1000855 P1000854 P1000844 P1000821 P1000855

P1000855 P1000861 P1000854 P1000844 P1000821 P1000855

P1000821 P1000844 P1000854 P1000855 P1000855 P100086120140420-204046.jpg

Utflykter till Dominicas regnskog

Posted on 14th april, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Allt gick väl med motorn. Den har gått som en klocka sedan urladdningen men bara man laddar den lite om man inte kör motorn så mycket så fungerar den fint.

Sedan Martin bokat om flyget till Martinique och mönstrat på Aurora så åkte vi in till stan Fort de France (tog ca 20 minuter från Case Pilote) och handlade lite och käkade en fantastisk entrecote till lunch. När vi förklarade att vi tyvärr inte hade råd att äta efterrätt så fick vi alla en liten bit tårta ändå, mums! 🙂

Dagen efter satte vi segel och kurs mot Dominicas huvudstad Roseau. Vi ligger ankrade strax söder om stan med ett ankare i fören och en i aktern. Det är ganska djupt här så vi måste ligga nära land, och då har vi två ankare för att inte båten ska vrida sig upp mot land om vinden vänder eller om det blir vindstilla.

Sedan vi kom hit har vi undersökt stan, köpt frukt (fantastiskt goda mangos!) på marknaden. Dominica är en stor exportör av frukt. Eftersom det regnar ofta så växer allt väldigt bra här.

Igår hyrde vi en bil och körde runt i södra delen av ön. Vi var på fina Trafalgar falls och plaskade, och där fanns också hot springs och på ett annat ställe sulfabad. Vi betalade en kille 40 EC (100 SEK) för att guida alla oss och han freestajlade och visade oss massa växter som tex toapappersbladen och tatueringsormbunken 🙂 Sen fick vi gå omkring ovanpå sulfakokande berg (inte så jättesäkert eftersom man kan sjunka ner i den ibland porösa sanden och bränna sig rätt rejält), bada i varma sulfabad och svalka sig i forsen. Det var två timmar som lätt var värt 100 spänn!

Idag var killarna på vandring till boiling lake och vattenfall hela dagen och jag (Sofie) har softat på båten, skypat, badat och streamat La Bamba med Filip och Fredrik 🙂

Idag landande nya besättningsmedlemmen och tillika min och Jakobs kompis Alex på Grenada och imorrn kommer han hit till Dominica. Då blir vi fem personer ombord!

Katastrofturism i St Pierre

Posted on 7th april, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Det bästa seglingen hittills under 2014 var mellan Fort de France och St Pierre. Slör, hela genuan ute. Nästan platt vatten. Vi gled fram över ytan. Seglatsen tog 3 timmar och vi lät ankaret gå i vattnet ganska nära stranden och färjebryggan. Varmt är det, ca 35 grader på dagarna men det blåser tillräckligt för att det inte ska bli olidligt. Och annars är det bara att hoppa i vattnet och spana in sjöstjärnor.

Vulkanen som tittar ner över byn påminner om katastrofen 1902 då hela byn lämnades i ruiner. Jakob och Rickard har varit på romdestilleriet och Sofie har jagat wifi.
Imorrn seglar vi till Dominica!

Storstadsliv på Martinique

Posted on 5th april, 2014 under Karibien 2013-2014 1 kommentar

Nu är Bequia färdigbesökt för denna gång! Påväg till St Lucia passerade vi St Vincent och Walliabou Bay, den lilla byn där Pirates of the Caribbean 1, 2 och 3 spelades in. Vi la oss på mooring i fören och en tamp i land med hjälp av fem boatboys som sedan la upp alla sina grejer de hade till försäljning på båtens däck. Det var det gamla vanliga, smycken och frukt. Efter lite diskussioner om vem som skulle ha betalt så anlitade vi en kille som skulle skrapa botten på båten. 35 EC (75 SEK) fick han och vi förväntade oss ett ganska dåligt resultat, för hans enda hjälpmedel var en träbit och en kass borste som vi lånade ut. Vi hade försökt oss på samma sak förra året med borste och efter typ 10 minuter gav vi upp eftersom det är jättejobbigt att skrapa rent algerna. Men han jobbade på och efter ca två timmar var hela botten utom kölen så gott som helt fri från alger. Den bästa investeringen hittills 🙂
Några huskulisser och andra ”souvenirer” från filminspelningarna fanns kvar, som vi gick och tittade på. I ett hus fanns en samling på ca 100 gamla telefoner, helt utan förklaring. Telefoner fanns ju inte i Pirates-filmerna och det fanns ingen information om dom…
Vi hade trott att det skulle vara större, men det var en liten liten vik omgiven av tät skog, och det låg bara fem andra långseglarbåtar där.
Vi åkte i gryningen mot St Lucia och passerade på vägen ut klippan som var känd från filmen, ni vet den i öppningsscenen i Pirates 1 där det hänger skelett?

Efter att S:t Lucia fått besök av oss en andra gång (sötvattensduschar!) så var det dags att dra vidare mot nya äventyr. Efter en fin halvvind i perfekta vindar var vi framme på franska ön Martinique efter sex timmar. Vi droppade ankare i skymningen och såg ut över Karibiens största stad Fort de France. Vi var här förra året då vi låg ankrade vid Grande Anse. Därifrån tog vi färjan till Fort de France för att hitta ett ställe som framkallade engångskameror. I år är vi här mest för de stora affärerna (främst Carrefour, som är lika utrustade som de i Frankrike). Ankringsplatsen precis bakom fortet är perfekt. Inte för trångt, och med en gigantisk dingebrygga med soptunnor som saknar motstycke i Karibien. Vår närmsta granne är en tysk man som gillar att gå runt på båten och simma omkring vår båt naken, men med keps.

Här har vi varit i några dagar nu och har bunkrat Creme Brülee, korv, ost och baguetter. Rickard tog en joggingtur igår kväll för att komma iform till sin cykelsemester i Europa i sommar och träffade på ett kompisgäng som också skulle ut och jogga. Rickard, som brukar vara ute 20 minuter på joggingtur var alltså borta i en och en halv timme och jag och Jakob började bli oroliga. Så vi satt och spanade med kikare i mörkret och kände oss som tonårsföräldrar 🙂 Inte kunde vi åka in och spana heller för Rickard hade dingen. Men allt gick bra och vi käkade tacos och kollade på True detective i båten.

Imorrn ska det vara något segelbåtsrace här (den lapp vi fick till båten med google translate-engelska var lite svår att tyda…) så vi måste vara väck kl 09. Det gör inget, för det var precis den plan vi hade. Så imorrn lättar vi ankar och seglar upp till St Pierre, Martiniques fd huvudstad som drabbades av ett vulkanutbrott i början av 1900-talet och blev förpassad till en mindre sömnig kuststad istället. Där var vi förra året också, dåligt med internet, men de har en liten livsmedelsaffär och fantastiskt klart vatten. Från St Pierre är det bara några timmar till Dominica där vi får nya besättningsmedlemmar.

Au revoir!

IMG_1617 IMG_1509 IMG_1553 IMG_1571 IMG_1563

Tre öar på två veckor!

Posted on 20th mars, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Äntligen har vi stabilt internet!
I nuläget lever vi lugna dagar på Bequia, denna ö som vi inte är så jätteförtjusta i, men ändå hunnit besöka tre gånger denna säsong, eftersom den ligger i vägen dit vi ska hela tiden 🙂
Hit har engelska och holländska flottor sökt sig under 1700-talet eftersom Bequia anses vara Karibiens bästa naturhamn under orkansäsongen.

Efter att vi bokat uppläggningsplats på Antigua så tar vi oss långsamt norrut, och stoppen sedan förra blogginlägget var Mayreau och Canouan. Mayreau var vi på tidigare med Martin och Elis, men Canouan var en ny bekantskap. Ön var ganska primitiv (utan tex avsaltare, allt sötvatten fick skickas med färja från St Vincent) innan ett lyxresortsföretag kom på 90-talet och pungade in pengar. Nu finns det ett (vad jag vet) lyxhotell på ön, men de planerar att bygga ett till. Annars liknar ön en helt vanlig karibisk ö. Vi låg ankrade utanför hotellet, men tyvärr var det ett hål i klipporna ovanför ankringsplatsen, så ganska ofta kom det kulingvindbyar. Lite oroliga var vi för att dragga med ankaret men det gick bra. En eftermiddag ändrade vinden riktning åt helt motsatt håll på fem minuter, så då snurrade vi kättingen runt en boj som råkade ligga i vägen. Det gick dock också bra, när vinden vände igen så snurrade vi tillbaka åt rätt håll.

Efter några dagar på Canouan så drog vi upp ankaret och satte kurs mot Bequia. Det gick ganska höga vågor och blåste ca 10-11 m/s men när vi väl fått upp focken och revat storsegel så blev det en ganska fin segling, om än lite guppig. Efter fyra timmar kunde vi ankra vid Lower Bay på Bequia och det är här vi ligger nu. Vi har träffat våra kära danskar Pia, Henrik och Freja på Artemis igen och igår var de här och spelade kort.
Annars har vi solat, käkat gudomlig BBQ-buffé på Jack’s Bar tillagad av två svenska kockar och handlat lite frukt. Idag är det båtfix och ikväll ska vi gå upp till fortet och kolla solnedgången. Efter en och en halv säsong i Karibien så har vi ännu inte sett The green flash. Men plötsligt händer det, kanske ikväll?! 🙂

Union + Mayreau

Posted on 9th mars, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Nu var det en vecka vi skrev senast. Vi har i korta drag hängt på Union Island och varit en snabbis till Mayreau. På Union har det öppnat en italiensk restaurang som håller rätt bra klass. Förra året var stället känt för oss som en bar med minst sagt generöst med sprit i drinkarna. För några veckor sedan var det tomt i byggnaden, och nu har nya restaurangen öppnat. Eftersom Karibien mest är roti (wrap med röra som i för sig är väldigt gott), kyckling, ris, bönor osv så är det kul att få äta en riktigt god pizza from time to time. Så där har vi käkat några gånger, annars är det Big Citi som gäller. Billigt, gott och trevlig personal.

Eftersom Martin och Elis skulle flyga hem på fredagen så gick de till flygplatsen och bokade biljetter. För att maxa paradisfeelingen innan de åkte hem så seglade vi en tur till Mayreau som ligger en timme bort. Fina stränder och trevligt folk, men ganska dyrt. Internet hittade vi på ett ställe på ön där vi åt middag. Eftersom byn låg uppför en backe som saknar motstycke i västerländsk arkitektur så försökte vi istället hitta ett lunchställe vid stranden dagen efter. Längst bort i ett hörn av Salt Whistle Bay kunde vi få en rejäl måltid med kyckling, ris och sallad för 30 EC = 75 SEK. Det blev inte sämre av att rum punchen kostade 8 EC och innehöll kanske 12 cl rom per glas.

Efter två dagars slappande på stranden så lättade vi ankar och seglade tillbaka till Union. Då hade svenska båten s/y Frivarv (de korsade Atlanten för ca en månad sedan) också kommit till Union så vi ankrade så nära vi vågade och skrek ”Frivarv!!!”. Sen hängde vi lite med dom under de tre dagar som de stannade. I morse åkte dom igen, de ska vara i Puerto Rico om en månad.

Vi planerar att dra härifrån om ett par dagar, då blir det jag, Jakob och Rickard på båten eftersom Martin och Elis har mönstrat av. Första stoppet blir Mayreau igen 🙂

Tobago Cays

Posted on 1st mars, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Vi har haft ett ganska högt tempo de senaste dagarna. Eller iallafall mer än vad vi brukar ha 🙂
Vi lämnade Bequia på morgonen efter att ha provianterat lite mat som vi glömde köpa dagen innan. Det var en härlig segling och några timmar senare så ankrade vi på ”baksidan” av Tobago Cays. Det är en liten ögrupp i Grenadinerna som är naturreservat. Du betalar 10 EC-dollar (25 SEK) och så får du snorkla runt bland sköldpaddorna och njuta av de fina stränderna. Jag och Jakob var här förut (och Jakob har till och med varit här för några veckor sen med annan besättning). På kvällen hade vi ordnat hummergrillning med vår Union Island-kompis Lukes styvpappa. Det var supergott. Massor med vitlökssmör på humrarna, alldeles färska direkt från havet.

Efter två dagar runt Tobago Cays (bland annat gjorde vi ett kort stopp på Petit Tabac där den här scenen från Pirates of the Caribbean spelades in) seglade vi vidare i solnedgången mot Union Island. Borta bra men hemma bäst! Middag intogs på Big Citi och sedan några drinkar hos Trisha. Natten fortsatte ute i några timmar till för Fredrik, Jakob och Rickard men för båtens pensionärer Sofie, Martin och Elis var det läggdags 🙂
Idag åkte Fredrik hem, riktigt tråkigt! Han har varit här i en månad och nu är det alltså jag, Jakob, Rickard (som stannar till början av april då han mönstrar på en båt som ska över Atlanten till Spanien), Martin och Elis ombord. Fransyskan Emily mönstrade också av idag då hon hittat en båt som går söderöver, hon vill till karnevalen på Trinidad som börjar på måndag.
Tanken är att vi ska softa lite. Jag och Jakob hade som plan att ta det ganska lugnt den här säsongen, och man vill ju visa besökarna massa ställen, men för vår skull så måste vi ligga still på samma ställe nu i några dagar. Nån utflykt till Mayreau blir det säkert ändå, det ligger bara en timme härifrån.

IMG_1231 IMG_1256 IMG_1262 IMG_1293

Slappardagar på Union Island

Posted on 13th februari, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Som vi skrivit på vår Facebook-sida så hade vi fantastiska vindar igår från Carriacou till Union Island. Vi ankrade utanför marinan och fick skäll av en mooring-kille som tyckte att vi låg för nära hans boj. Vi har ju rätten på vår sida men för fridens skull så tog vi in några meter på vår ankarkätting.
Mari flyger hem idag och om ca en vecka kommer Martin och Elis och mönstrar på. Vi började Union-rundan med att klarera in, tog en rum punch på Anchorage, åt en lite sen lunch på båten och sen åkte vi dingen till Happy Island (en ö gjord på snäckor). Det var en ganska skumpig färd, och trots att alla klagade på Fredrik som körde så kunde vi nog inte gjort det bättre själva. Lite blötare än innan hoppade vi iland och beställde in en Painkiller. Vi pratade lite med en norska som skulle upp mot Mayreau, innan vi skjutsade tillbaka oss själva och norskan. Middagen åt vi på stamhaket Big Citi och därefter var det tänkt att vi skulle duscha, men kl 22 var vi så trötta att det glömdes bort 🙂

Idag är en ny dag och Jakob, Fredrik, Rickard och Cissi har gått iväg till andra sidan ön för att utforska det övergivna hotellet, som enligt Jakob (som var här för några veckor sedan) inte är övergivet längre. Förra året kostade det runt 5 miljoner SEK att köpa så det var nästan som att jag och Jakob kände oss lite sugna…

Annars tänkte vi väl inte göra så mycket idag. Vi körde ju två jobbardagar på Carriacou då vi musade fallen, splitsade genuafallet, spände fast reservbatteriet, torkade ur kölsvinet, tankade dingen och massa mer. Vi lämnade också in tvätt men kläderna verkade inte vara så tvättade när de kom tillbaka… Billigt var det iallafall.

Imorrn är planen att segla till Bequia och sedan till St Lucia där Cissi ska mönstra av om några dagar. Från St Lucia är det bara några timmar till Martinique (den franska ön med fantastiskt matutbud) så vi tar nog en sväng upp dit också. Det är kändistätt här, Mick Jagger, Bill Gates, David Bowie och Bryan Adams har hus här för att nämna några. Det var också bland dessa öar som Pirates of the Caribbean spelades in.

IMG_2057 sofiejakob

Imorrn drar vi vidare

Posted on 11th februari, 2014 under Karibien 2013-2014 2 kommentarer

Igår splittade vi lite på oss. Mari, Rickard, Fredrik och Cissi åkte med den svenska båten Galicia till White Island för att snorkla. Jag och Jakob lämnade in tvätt och satte oss på Lazy Turtle, en restaurang med wifi, beställde in läsk och gjorde nyttiga saker som att betala räkningar och skriva en tidningsartikel om en svensk tjej som startat en bar/restaurang här.

På eftermiddagen hade vi återhämtat oss och resten av gänget hade bränt sig, eftersom de hade glömt solkrämen när de snorklat in till White Island. Middag intogs på ett lokalhak 10 minuter från huvudvägen. 15 EC (38 SEK) för en rejäl måltid och local juice.

Nu är Jakob och Fredrik och klarerar ut oss från Grenada, så att vi ska kunna klarera in på Union Island imorgon. Vi drar i gryningen (skulle jag vilja skriva, men känner jag oss rätt så blir det väl efter frukost + efter stuvning, dvs kl 11 nån gång.

Ikväll ska vi ha tisdagsmys med popcorn, dricka cola och se på film i båten!

image imagee

Island time

Posted on 9th februari, 2014 under Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Det blir ett inlägg utan bild den här gången tyvärr.
Idag kom Cecilia som tagit en liten omväg via både Barbados och Grenada. Hon fick installera sig och sen festade vi loss på thaigryta. Vi har kommit in i lunket här nu, man kan bara göra en jobbig grej max varannan timme. Helst sitter man på baren som drivs av två britter och dricker rum punch och spelar spel eller snackar med andra seglare. Många långseglarsvenskar här i Tyrrel Bay.
Igår var vi på Windward högst uppe på nordspetsen och solade lite på en fantastiska strand som finns där. Jag och Jakob var där förra året men våra gäster verkade också tycka att den var fin.

Ikväll ska vi till baren som svenska Jeanette har och lyssna på trummor och dricka…. ja: rum punch!! 🙂

Grenada tour

Posted on 6th februari, 2014 under Karibien 2013-2014 1 kommentar

Idag var stora guide-dagen! Mike (som vi, speciellt Jakob, känner gott vid det här laget), körde oss runt ön medan han berättade ALLT om Grenada på sitt härliga sätt. Det går inte annat än att älska honom. Vi fick en stor påse apelsiner av honom och imorrn kommer han med lite kryddor och hjälper Jakob att handla. ”Går det här att fixa Mike?” ”Yeah man!!” 🙂
Vi provsmakade romsorter (15 SEK för en halvliter 75% rom), besökte Grenadas chokladfabrik, fick lerinpackning, badade i vattenfall, var på muskotnötsfabriken och massa annat. Mari var lite åksjuk i början men blev bättre efter lunch. Vi fick sällskap av Anna och Anton, som seglade över Atlanten på sin bröllopsresa och ska stanna till september. Deras blogg finns här.

Mike lämnade av oss på Wall street (det finns 4 banker längs en tveksamt underhållen väg, därav namnet), där vi käkade middag från några killar och tjejer som stod och grillade. 10 EC för kyckling, grissvans, ribs, tonfisk eller majssoppa, dvs ca 25 SEK. Jättegott!

I hamnen ligger också en stor motoryacht, och jag och Mari gav oss iväg till marinans bar igår för att försöka få komma på efterfest på båten. Det fick vi inte, men vi pratade lite med besättningen. Det var bla 2 svenskar och en australiensare. Tydligen är det ganska hårt jobb. Ägaren, som är en kunglig shejk, är på båten några veckor per år, men besttningen på typ 15 personer jobbar varje dag hela året för att hålla båten i skick.

Annars har vi stött på en svensk tv-programledare som är med ett kompisgäng här, och duschat i karibiens lyxigaste duschar.

Imorrn är planen att vi ska dra vidare till Carriacou (lär mig aldrig hur det stavas), som ligger några timmar från Grenada (men tillhör Grenada). Där ska vi få några lyxstränder hade vi tänkt oss.

Tjing!

IMG_0407 IMG_0505 IMG_0490 IMG_0479 IMG_0475 IMG_0550 IMG_0461 IMG_0437 IMG_0543 IMG_0524 IMG_0617 IMG_0616 IMG_0591 IMG_0583 IMG_0566 IMG_0395 IMG_0387 IMG_0465

Fyra dagar i bilder

Posted on 18th januari, 2014 under Karibien 2013-2014 2 kommentarer

Mayreau

IMG_8647 IMG_8629

Tobago Cays

P1040198 IMG_8682 IMG_2962 IMG_3030 P1040223 IMG_3094 IMG_2922 P1030317 IMG_8669 IMG_8668