Övrigt

Karibien 2019

Posted on 16th januari, 2019 under Karibien 2018/2019, Övrigt Inga kommentarer

Tiden går så fort. Igår kom vi hem till Stockholm från New York där vi spenderade ett par dagar mellan flygen från Grenada och till Sverige. Kylan slog till hårt, minus 5 i New York och minus 2 här.Vardagen är tillbaka och imorrn återgår jag till jobbet. Har glömt bort min kod till jobblegget men förhoppningsvis sitter den i muskelminnet när jag väl står framför siffrorna.

Jag har haft fantastiska veckor i Karibien sedan vi anlände till Barbados efter Atlantöverfarten som alltså tog 24 dagar och var fantastisk, vilket jag skrev om i mitt tidigare inlägg. En mer detaljerad beskrivning av dag-för-dag-seglandet över Atlanten tror jag att jag hoppar över. Dels för att det mesta som hände var att jag tänkte och kände mer än saker som de facto hände, vilket jag redan redogjort för, men dels för att Lisa på s/y Barit redan har skrivit en: http://www.sy-barit.se/2019/01/13/atlanten-vi-kom-ivag-och-over-2/

Men Barbados alltså. Riktigt samma sak var det ju inte att komma fram som första gången 2012, det måste erkännas. Då var det en helt ny värld för mig eftersom jag aldrig varit där tidigare och knappt sett något på tv eller läst om karibisk kultur eller mat. Men den här gången kände jag att det var kul att känna till huvudstaden; Bridgetown. Var stränderna, affärerna och marknaderna ligger, hur man transporterar sig. Maten. Kulturen. Att känna en annan säkerhet än förra gången. Att kunna välja bort saker och inte känna att man måste ”se allt”. En dold turistattraktion är annars att åka deras lokal”buss”: maxitaxi. En minibuss med plats för 10 men där det alltid kan klämmas in 25 om man bara vill.

Jag fick äntligen beställa rum punch, chicken roti (wrap med kyckling och vanligtvis potatis och massa kryddor) och doubles (wrap med kikärtsröra) igen. Dricka golden apple-juice och den glögglikande kalla drycken sorrel. Kan ibland känna avundsjuka mot de som älskar Asien. Även om jag nu inte är speciellt förtjust i sushi så antar jag att det går att få en decent portion sushi i Sverige. I Stockholm finns det mig veterligen ingen som lagar doubles eller roti. Och om det finns, hör av er nu på studs! Det gör att maten där är lite now or never, om man inte försöker laga den själv hemma då förstås.Efter mitt försök att laga chicken roti inför en Karibienfest vi hade, där en batch tog fyra timmar och tömde fyra ICA Maxis lager av typ 67 olika kryddor, så är jag inte speciellt lockad att göra om bedriften. Och då försökte jag mig inte ens på brödet…

Saknar den höga soca-musiken där de på radion har vanan att ropa ut saker så fort det blir en liten paus mellan textraderna i sångerna. En snabb googling ger t.ex. den här radiostationen: https://tunein.com/radio/The-One-981-s54348/

Barbados var vi också en sväng på Mount Gay-museet. Själva fabriken ligger lite längre bort från Bridgetown men det är alltid trevligt att få en museum-tour, prova deras rom och köpa lite merch. Dessutom stötte vi på några svenska långseglare, vilket alltid är kul. Fabriken till Barbados-producerade ölen Banks var vi också på, och där fick man gå runt och titta på produktionen. I min och Jakobs jakt på rom/öl-merch till kommande karibienfester hemma i Sverige så försökte vi köpa barens plastmatta (ni vet den på bardisken som man ställer flaskorna/glasen på) men det gick tyvärr inte för sig. Det funkade däremot på Mount Gay, där bartendern sa ”Everything has a price, man”.

Sista dagen innan vi lämnade ankringen utanför Bridgetown när vi var i stan och ingen var ombord fick Jakob ett meddelande på mobilen från sin inlagda bevakning av båten att ”s/y Barit has gone out of zone”. Jaha, draggar vi? Vi ville ju absolut inte ha samma situation som vi hade med Aurora på Guadeloupe för några år sedan, där vi efter en heldag iland hade med oss fullt med kyl- och frysvaror i dingen men kunde inte hitta båten i mörkret i ankringsviken. Några långseglare vinkade oss till sig; Aurora hade draggat ut till havs. De hade försökt lägga ut fler ankare och starta motorn utan framgång. Med full fart satte vi av mot båten efter att ha lastat ut matvarorna hos en annan seglare och kunde lokalisera båten, ta oss ombord (vilket inte var lätt pga de stora vågorna), konstatera att båten slutat dragga, ta upp ankarkättingen, upptäcka att ankaret fastnat i en stor fiskebur, leta upp vår stora bultsax som aldrig tidigare eller senare kommit till användning, klippa av den fiskeburen med mina sista krafter och kunna ankra om inne i viken igen. Så nja, det hade vi ju inte lust med. När vi åker ut mot båten så ser vi att den faktiskt har draggat. Kustbevakningen är där också. Några seglare har informerat dom och de har varit ombord och försökt få stopp på båten. Den var inte en lika lång draggning som i Guadeloupe och det var inte i mörker, men ankaret hade fastnat precis på en platå innan det blev djupare. Några meter till så hade den inte kunnat fästa igen. Är tacksam för uppmärksamma seglare!

Efter en sannerligen skumpig nattsegling till lilla ön Union Island som tillhör St Vincent och Grenadinerna gick vi till restaurangenBarracuda det första vi gjorde, som låg kvar sedan sist vi var där. Ägt av ett italienskt par där maken verkar hålla koll på att de anställda jobbar (Karibien har en otroligt varm atmosfär men service och västerländsk effektivitet är vanligtvis inte deras grej, på gott och ont) och hustrun bakar pizzor. Äntligen pizza! Men det fanns tyvärr bara en (1) deg, så barnen fick dela på en calzone och vi andra beställa annat. Vi tog dock igen det ett par dagar senare då vi gick tillrestaurangen vid lunchtid och reserverade sex pizzadegar till kvällen. Success!En av kvällarna åkte vi ut till Happy Island med dingen, en liten ö byggd med snäckskal bestående av en bar. När de måttar upp en rågad sexa rom i rumpunchen tycker man först att det var lite snålt för att vara Karibien, men Jakob påpekar att det är den starka 80-procentiga rommen, och då blev det ju helt plötsligt rätt OK igen.

På Union Island träffade vi killarna Luke ochJay-Jay och deras familj igen. De lärde vi känna under åren vi var där under seglingssäsongerna. De hade växt och mognat och var definitivt inga barn längre. Båda jobbade med fiske, och Jay-Jay hade till och med varit så långtupp som till Miami med fiskebåten. Världen är mycket större och mer ouppnåelig för människor på små öar i Karibien än vad den är för oss. Önskar att vi kunde betala flygbiljetter så att de fick komma till Sverige och uppleva snö och minusgrader. Pappan och mamman jobbar med hummergrillningar för långseglare påTobago Cays så det var vi med på två gånger, liksom så många gånger förr.Otroligt gott att äta vitlökspenslade grillande humrar, ris, sallad, plantains(matbananer) och vitlökspotatisar på en liten strand i sköldpaddsreservatet Tobago Cays. De vilda sköldpaddorna simmar runt på botten och går upp för att andas efter några minuter. Otroligt fina djur.

Nyårsafton på Union Island var socamusik (mjuk-soca för nybörjare, på tex Spotify: Fantasic Friday med Super Blue och Differentology med Bunji Garlin, eller på ovannämnda radiokanaler), fyrverkerier och Hairoun (St Vincent och Grenadinernas lokala öl) på huvudgatan. Så otroligt mycket folk! Var kom alla människor ifrån?

Ett besök på öde Petit Tabac hann vi också med samma dag som vi lättade ankar och gick tillbaka till Union för ytterligare en natt och utklarering på den lilla flygplatsen. Petit Tabac var en av inspelningsplatserna för första Pirates of the Caribbean-filmerna, och även den ö där vår gamla båt Auroras paying crew Cissis flipflops blev begravda back in the days. Hon hade glömt dom i båten när hon flög hem och resten av besättningen tyckte att de behövde en fin viloplats. Begravningsplatsen hittades dock aldrig när vi var där nu, korset av grenar vi gjorde för att markera platsen har nog blåst ner och blivit begravd av sand för flera år sedan. RIP Cissitofflorna.

Nästa stopp blev Carriacou som tillhör Grenada. Ett fantastiskt ställe med otroliga stränder, som fått tre stora uppsving sedan sist vi var här:

1. Inklareringen kan nu göras i Tyrell Bay där alla långseglare ligger ankrade. Man måste alltså inte, som förr, ta bussen till andra sidan ön iHillsborough för att anmäla sin ankomst till landet.

2. Det har öppnat en, med karibiska småöars mått mätt, gigantisk västerländsk supermarket i Tyrell Bay: Alexis. Eller alltså, den är ju närmare storleken på en Coop nära, men att grönsakerna ligger i en kyl med belysning, konserver står på ordentliga hyllor, standardiserade kyl- och frysdiskar och industripackade förpackningar med mjöl, bakpulver osv, är ovanligt i den sydligare delen av Karibien. Detta är både på gott och ont. Det är ju fantastiskt med det stora utbudet, men affären passar inte in i miljön, som är precis vid stranden. Om 20 år kanske de karibiska öarna ser ut som en vanlig västerländsk ö eller stad, och hur kul är det?

3. Restaurangernas restaurang, Big Citi Grill, som förr i tiden låg på Union Island och där vi kunde käka frukost, lunch och middag under de månader som spenderats på ön, har flyttat och ligger nu på huvudgatan i Hillborough på Carriacou. Det var så kul att träffa ägaren och kocken Big T igen och äta hans fantastiska hamburgare och dricka rum punch och pina colada vid stranden. Big Citi var den enda sponsorn till den berömda (?) fotbollsmatchen mellan Sverige (Auroras besättning och några kompisar till Daniel och Martin som var där för att kitesurfa) och Union Island för några år sedan. Att vi var något annat än ett proffslag hade inte riktigt nått fram till Union Islands lag, de trodde att vi var Sveriges landslag som var där på semester. Om vi förlorade? Jepp. Men snygga t-shirtar hade vi, med Big Citi-tryck.

Och till sist då, Grenada. Några timmars segling från Carriacou och med en rejäl sväng förbi den aktiva undervattensvulkanen Kick ’em Jenny för att undvika att hamna mitt i en stor bubbla med gas som gör att båten förlorar bärighet och sjunker. Men det gick bra, och på Grenada finns det mycket att se.Vi försökte genast få kontakt med vår ständiga följeslagare och vän Mike som jobbar som guide och han hade kvar samma nummer. Fantastiskt! Så det blev enheldag med båtens besättning på vattenfallsbad, muskotnötsfabriken (Grenada är världens näst största exportör av muskot), Grenada chocolate factory, och romdestilleriet Antoine Destillery (där de använder samma metoder och utrustning som vid starten på 1700-talet, bland annat ett vattenhjul som driver pressningen av sockerrörssaft). Tyvärr innehåller deras orginalrom Rivers 85 procent alkohol och får inte tas med på flyget.

Mike är förutom guide även odlare av en mängd olika frukter, grönsaker och kryddor. Vi brukar alltid få presenter från hans odlingar, men den här gången fick vi komma hem till honom och titta själva. De färska kakaofrukternas kärnor har ett lite slemmigt hölje som sitt utseende till trots är otroligt goda att suga på. Hans två söner hade liksom Luke och Jay-Jay växt och blivit äldre, och den äldsta killen som för några år sedan blev fascinerad av Jakobs ”gömma en peng i handen”-trick gick inte på det längre, däremot förstod hans yngre bror inte alls var myntet hade tagit vägen.

Vi gick därifrån med massor med frukter och kryddor rikare. Mike är ännu en person som jag önskar att vi hade råd att betala flygresa till Sverige för. Är det någon långseglare som läser och är i krokarna så slå en pling till honom: +1 (473) 403-3358. Han har lovat att inte byta nummer 🙂

För första gången sedan Las Palmas låg vi i en marina, i Grenadas huvudstad St George’s. Några dagar fick vi här, jag ochJakob, innan det var dags att flyga hem. Nackdelen med skyddade marinor jämfört med ankring lär man sig rätt snabbt: värmen. Speciellt på natten. Tur att katamaranen har ett nät längst fram så att man kan sova där istället. Men nuhar jag bytt +35 till -5. Det är ok. Intalar jag mig. Men härligt var det alltsammans. Jag gör det nog igen.

God jul!

Posted on 24th december, 2018 under Övrigt Inga kommentarer

I går julpyntades båten och i dag blev det risgrynsgröt till frukost.

I senaste rapporten skriver dem att de kommer fram ”22-ish” och att de försöker maxa farten (vilket de faktisk gör). Så min gissning är att de kommer vid 20-tiden.

Ingen land i sikte men rapport kommer på Facebook när de får det.

Besättningen ombord låter hälsa god jul till alla vänner, blogg- och Facebookföljare.

/Jakob

Uppdatering från Atlanten

Posted on 19th december, 2018 under Övrigt Inga kommentarer

Jag fick precis en uppdatering från SY Barit där de skriver att de haft fin segling och fint väder i två dagar.

I natt fick de dock två squalls (mycket lokala regnmoln med ibland starka vindar). Ena ska ha varit med rent utsagt bibliskt regn. Så de låter hälsa att båten är ren nu i alla fall 🙂

I går fångade de också en Dorado på 5 kg som de ska äta i dag.

Väderprognosen ser bra ut men med lite lätta vindar i dag. Det kan vara så att de kör lite maskin under dagen för att ladda batterierna (och för att hinna fram till jul) men jag vet inte. Annars kämpar de lite mot klockan (och vinden) för att hinna fram till Barbados innan julafton. Ungefär som att vi kämpade med att komma fram med Aurora innan tolvslaget på nyårsnatten 2012-2013. Vi får se hur det går denna gång.

/Jakob – på plats och väntar på Barbados

Glad Lucia från sjön!

Posted on 13th december, 2018 under Övrigt Inga kommentarer

Jag har precis snabbt bytt några ord med Lisa och Sofie ombord på SY Barit. De låter hälsa glad Lucia till alla där hemma. I dag har de bakat lussekatter så det går ingen nöd på dem. Nu kan de också fira att de seglat mer än halvvägs!

Det blåser ganska mycket och de seglar fortfarande bara på en del av förseglet. Tydligen gungar det en del också men när jag frågade om jag skulle ta med fler sjösjukeplåster så fick jag till svars att det inte behövdes.

I morgon flyger jag mot Barbados för att vara på plats när de kommer. Då kommer ett nytt inlägg om vad de beställt från Sverige 🙂

Jakob i Stockholm

Äntligen vind i seglen

Posted on 10th december, 2018 under Övrigt Inga kommentarer

Rapport från SY Barit är att de äntligen fått vind. De senaste dagarna har det varit lite mindre vind men nu blåser vinden av gässen på vågorna. De seglar med revat försegel och två rev i storen. Trots detta ligger de på en fart på runt 7 knop.

Vindinstrumentet är trasigt men prognosen säger 9 m/s (11 i byarna) vilket ska stämma bra. Tyvärr har deras vininstrument gått sönder och det är inte riktigt väder för att åka upp i riggen och sätta upp reserven. Men genom att kolla på vågorna går det ganska lätt att göra en uppskattning över hur mycket det blåser. När vi seglade Aurora hade vi exempelvis inget vindinstrument. På en katamaran är det dock viktigare att ha koll på då det är en större risk att segla med för mycket vind i seglen.

Rapporten säger också att de har halvvind/kryss vilket (enligt mig=Jakob) låter konstigt. Enligt väderprognosen borde de ha halvvind eller slör.

Framöver så ser det ut som att vinden ökar ytterligare onsdag och torsdag. Så nu går de med fin fart mot Barbados.

/Jakob från land i Stockholm

Vår första fisk!;)

Posted on 29th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018, Övrigt Inga kommentarer

Idag (igår) blev det så sent att jag inte orkade skriva något ordentligt blogginlägg. Så kan det bli ibland.

För att inte trötta ut er med mina annars långa beskrivande inlägg så kommer här ett jättekort som jag nu kommer lägga upp kl 03 😎

Igår hann vi med:

⁃ Handla torrvarorna som vi inte fick tag på sist i förra affären

⁃ Sikaflexa och skruva fast avgasrör (tuben exploderade lite så det blev mycket sikaflex på lite olika ställen, men turligt nog mest på avgasröret) 👍

⁃ Fyra fruktnät upphängda i aktern under solpanelen och inne i båten på styrbords sida i byssan.

⁃ De två enorma stuvfacken (katamaran, halleluja!) förut vid nätet i varsin ponton, rensades ut på grejer för att optimera stuvningen.

⁃ Stuvning av torrvaror

⁃ Lunch: pizza

⁃ Massage för Sofie. 2 timmar med body scrub och massage för 118 euro, fantastiskt. En av de bättre massageställena jag varit på någonsin. Massören heter Ivy och jobbar på Siam Massage, don’t miss! http://www.siammassagelaspalmas.com/en_home.html

⁃ Middag: kanariska potatisar med mojo rojo.

Gazpacho. Vårrulle. Pannkaka med championguck (gott!). Dulche de leche med kaksmul och maräng, = mätt

⁃ När jag på kvällen/natten satt vid grinden till bryggorna och laddade ner böcker och pratade med kompisar på telefonen så kom en fiskare och gav mig en fisk. Han kunde inte ett ord engelska men jag förstod på hans gester att: 1. Den är till dig! 2. Den går att äta. Eftersom kl var typ kvart över ett på natten och jag inte riktigt visste vad jag kunde göra av fiskjäkeln, så plastade jag in den och stoppade in den i båtens kyl. Så att resten av besättningen får en överraskning när de öppnar kylskåpsdörren imorrn👍😝

Imorrn:

Handla.

Få leverans av vantskruvar (Sanningsenlig redogörelse för leveransmetod: ✈️🐢🐓🐎🦔—>⛵️). Citat från någon i leveranskedjan: ”Remember, mr Gugala, that this is not Europe. This is Africa”…

Montera vantskruvar.

Spänna stag.

Romdestilleriet med provsmakning (som för övrigt har den mycket märkliga stängningstiden kl 14. Är ju inte riktigt sugen på rom kl 10…

Tapaskväll i stan. 1 tapas+1 öl för 2 euro! (2012 års priser, vi får se om de håller)

Om allt går som det ska nu så blir torsdagen vår sista kväll i Europa!😳👜⛵️🎉

s/y Aurora är såld!

Posted on 22nd juli, 2017 under Övrigt Inga kommentarer

Efter några månader på Blocket och Finn.no är Aurora nu såld till ett svenskt par boende i Köpenhamn. De ska bo ombord i Köpenhamn i ett par år innan de ger sig iväg på långsegling. Vi önskar de nya ägarna lycka till och trevlig resa ner till Köpenhamn!

I och med det så pausas den här bloggen på obestämd framtid. Jag (Sofie) och Jakob har sagt att vi aldrig mer ska köpa en båt men vem vet, om fem år kanske vi har ändrat oss 🙂

Tack till alla er som följt oss, både lång- och kortseglare, alla ni hemma framför datorerna och släkt och vänner. Det är varit SÅ kul när andra seglare kommit fram till oss på små öar i Karibien och berättat att ni läser vår blogg. Vår segling med Aurora bär vi med oss i våra hjärtan och hoppas att hon kan ge andra samma upplevelser.

Tack för att ni följt oss. Ung som gammal, ”Riktiga” seglare som fåtöljseglare! <3

20229051_1219006444912695_7227336314963597901_n

Aurora till salu!

Posted on 19th oktober, 2016 under Övrigt, Sverige 2016 Inga kommentarer

Nu är s/y Aurora till salu!

Hon är en ketchriggad Ansö 39, byggd i Hallstahammar 1985. Vi köpte henne 2012 och är de fjärde ägarna. Aurora har varit med om många äventyr, hon har seglat tur/retur Karibien tre gånger, är fullutrustad för långsegling och genomgick en omfattande uppdatering då vi köpte henne 2012.

Vi som äger henne nu; Sofie, Jakob, Daniel, Daniel och Martin, kan se tillbaka på många fina minnen då vi seglade henne från Sverige 2012 till Karibien. Under sensommaren i år seglades hon hem och ligger nu vid Skeppsholmen i Stockholm. Eftersom vi nu är klara med vårt äventyr tänkte vi ge några andra chansen att förverkliga sin dröm!

Innan avfärd 2012 designades Aurora för att bli självförsörjande på både vatten och el. Watermaker, solpaneler samt vindgenerator installerades. Batteribanken utökades samtidigt som samtliga lampor byttes till LED. All eldragning (förutom det efter elcentralen) gjordes om med grova förtenta kablar och komponenter från Skyllermarks. Elscheman samt flödesscheman över diesel och vattensystemen (salt och söt) har upprättats för att få en lättare överblick samt förenkla felsökning. Innan avfärd 2012 sydde vi upp nya försegel hos Gransegel som fortfarande håller mycket bra kvalitet. I Las Palmas fick vi även ett nytt mesansegel levererat från Lundh Sails i Göteborg.

Pris: 650.000 kr, nu sänkt till 550 000!

Vid intresse och för fler bilder, ring Jakob 0736106708 eller maila: jakob (at) naredi.nu

Information om Aurora:

Hytter

Förpik: Lågt i tak (pga stuvutrymme under kojerna). Plats för 2 personer. Däckslucka.

Salong: Ståhöjd. Stort delvis uppfällbart bord med plats för 8 personer. I soffan på babordssidan kan en person sova i soffan och på styrbordssidan kan en kortare person sova. Slingerskydd finns. Navigationsbord på styrbordssidan. Byssa på babordssidan.

Babords enkelhytt: En fullängdskoj och garderob. Fläkt. Slingerskydd.

Styrbords enkelhytt (fungerar som korridor till dubbelhytten som ligger centrerad i aktern): En fullängdskoj med stuvutrymme. Fläkt. Slingerskydd.

Från babords- och styrbords enkelhytter finns isolerad öppning till motorrummet.

Akterhytt: En dubbelkoj med tempurmadrass och stuvutrymmen. Garderober och skåp. Däckslucka.

Stora delar av inredningen lackades om 2013.

Båten

Skrov: Stål

Rigg: Masthead, ketchriggad, maststeg

Längd: 11,9 m exklusive dävert och peke (39 fot)

Bredd: 3,95 m

Dieseltank: 1 x 400 liter + dagtank 40 liter + reservdunk

Septiktank

Segel:

– Rullgenua (2012, HPC, UV-skydd i titanoxid)

– Rullfock (2012, förstärkt dacron för att fungera bra revad i hård vind)

– Stormstorsegel/trysaill (2012, använt en gång)

– Storsegel (ok skick)

– Mesansegel (2012)

– En komplett uppsättning reservsegel.

Kapell för stor- och mesansegel (2016)

Motor: Volvo MD 31, 62 hk.

Förstärkt roderskädda (lösning för känt Ansö-problem)

Jolle/dinge från AB av hypalon (kraftigt UV-beständigt material) i form av RIB upphängd på dävertar.

Yamaha 2-takt 15hk (2000)

Manuell toalett (2015)

Trycksatta söt- och saltvattenssystem (nydraget 2012)

Ej trycksatt sötvatten via fotpump genom kolfilter i byssan (2012)

Utrustning

Ankare: 1 x CQR, 1 x Bruce, 2 x stockankare, 1 x Danforth

Elankarspel Quick 1000W med magnetsäkring (2016)

Ankarkätting 8 mm, 40 m (bör bytas)

Förtöjningsgods och fendrar

GPS Garmin 152 (fungerar men bör bytas)

Autopilot Nexus

Vindgenerator Air Breeze Marine 200 W (2012)

Navtex Pro Nasa (ej inkopplad).

Logg

Ekolod

Navigation på dator med skärmar vid navbord och i doghouse (2012)

Livflotte: ISAF Transocean i container, 6 personer (2012)

EPIRB (2012)

Satellittelefon Iridium 9555 med extern antenn (2012)

Nödljus & nödraketer (2012)

Träpluggar & Stayafloat tätningsmassa

Stationär VHF Cobra + vattentät portabel VHF (2012)

Brandsläckare pulver x 2 (2012)

Brandsläckare kolsyra x 1

Länspumpar

Solpanel 2 x 61 W

Solpanel 1 x  50 W

Solpanel 4 x 100 W (2012)

Solpanel 1 x 150 W (2012)

NASA BM-1 batteriövervakare (2012)

Victron laddningsregulator (2016)

220 volt landström med 4 st dubbla uttag

2 x 250 Ah förbrukningsbatteri (2012)

1 x 72 Ah startbatteri (2016)

1 x ankarspelsbatteri

220 V till 12 V laddare (2012)

Inverter 12 V till 220 V (2012)

Inbyggd Isoterm kyl (2012)

Stor extern kompressorkyld frysbox med stort frysfack och mindre kylfack (2012)

Gasolspis 2 lågor med ugn

Radio för anslutning till mp3, mobil etc. (2012)

Högtalare i salong, sittbrunn (2014) och akterruff

15 tums skärm i salong (2016)

img_0022 img_0077 img_0081 img_0086 img_0094 img_0102 img_0120 img_0133 img_0145 Utsikt från stormasten aurora_simpson_bay

Aurora flyger fram

Vill DU segla hem Aurora?!

Posted on 29th januari, 2016 under Övrigt Inga kommentarer

Uppdatering 14/2

Vi har fått tillräckligt med svar och har nu en lista med besättningsalternativ att gå efter. Tack för hjälpen att dela informationen.

Uppdatering 8/2

Vi har fått massor av svar och tror oss kunna ordna en besättning för våren/sommaren 2016. Kan du tänka dig att seriöst delta från april-juli i år är du välkommen att höra av dig. Annars får vi tacka för din tid.

Uppdatering 2/2
Vi har fått många flera delningar på Facebook än väntat och många svar från intressenter för att segla hem Aurora. Vi har sammanställt ett dokument med lite mer information som håller på att mailas ut till alla som svarat. Det kommer att ta lite tid innan alla fått det. Håll till godo och fortsätt gärna att skicka in intresseanmälningar! Tack till alla som delat och skickat mail, vi hade aldrig trott att det skulle vara så här intressant 🙂

29/1

Hej!

Long time no see!!

Nu är vi är på jakt efter några personer som skulle vilja segla hem Aurora från Karibien till Sverige nu i vår eller nästa vinter. Eftersom vi numera är ”fast” i jobb här i Sverige så har vi inte tid att göra detta själva.

För er som är inne på vår sida för första gång kan jag berätta Aurora är en 39-fots ketchriggad stålbåt byggd -85, med watermaker, autopilot, en stor frys och allt annat som en långfärdsutrustad båt ska ha. Vi renoverade henne 2012 och seglade sedan från Sverige till Karibien där hon har legat sedan dess. Vi har varit där varje säsong och seglat några månader men skulle nu som sagt vilja få henne tillbaka till Sverige.

Vi ser gärna att du som är intresserad har vana av längre seglingar, eller att någon i din besättning har det. En rekommendation från oss är att ni är minst två, helst tre, som seglar. Ersättning för resa och övrig info kan vi diskutera närmare via mail/telefon.

Självklart finns det möjlighet att segla runt ett par månader i Karibien innan överfarten, eller om ni vill ta en avstickare till t.ex. Skottland innan ankomst till Sverige.

Mer information om båten och oss hittar du här på segla.nu. Maila jakob(snabel-a)naredi.nu vid intresse!

/Sofie, Jakob, Martin, Daniel x 2

Återigen har Aurora störst och högst flagga!

Posted on 8th mars, 2015 under Karibien 2014-2015, Övrigt Inga kommentarer

Det råder tentastämning ombord. Daniel har fått plats (och betalat en jäkla massa pengar) på kursen Yachtmaster offshore här på Antigua och satt igång med hårdplugg för att vara förberedd tills kursen startar. Sen är det några dagars teori och praktik innan han får intyget som gör att han kan segla som charterskeppare. Lycka till Daniel!! 🙂

Annars går dagarna i sakta lunk som vanligt. Vår svenska flagga som brukar vaja i toppen på mesanmasten gick sönder för några dagar sedan. Och i sedvanlig Karibienanda så tar det alltid minst två dagar att fixa minsta grej men igår fick jag ändan ur och lagade fästet. Och ikväll när solen börjat gå ner (att klättra när solen står högt och det är 40 grader är risky) klättrade Jakob upp i masten, drog ner andra änden av flaggfallet, klättrade ner och hissade flaggan. Så nu har vi återigen den högst OCH störst vajande nationalitetsflaggan i viken där vi ligger 🙂
Något som däremot bara tog en timme idag var att få upp hängmattan. Först hängde vi upp den som vi använde förra året som är gjord av ett nät. När Jakob skulle testligga den gick den sönder och han landade på ryggen i däcket. Turligt nog hängde den inte så högt så han slog sig inte. Därefter rotade vi fram Cloetta-hängmattan som, förutom att den luktade gammal sommarstuga, fungerade finfint. Där har jag (Sofie) spenderat resten av dagen och förmodligen även morgondagen också 🙂

Ferrarin försvunnen… och återfunnen hos norrman!

Posted on 1st mars, 2015 under Övrigt Inga kommentarer

Igår skrev vi ju att vi hittat en ny motor till Ferrari-dingen för en ganska billig peng. Allt väl så långt, men efter en lugn kväll med tacos, cola och mys så gick jag upp på däck för att svalka mig lite innan jag skulle gå och lägga mig (vi ligger till ankar och det blåser ganska mycket ute).

Jag ser att vår gamla dinge ligger fastknuten efter båten och guppar, men var är Ferrarin? Kanske har killarna lagt upp den på däck? Jag kollar runt lite snabbt men hittar den inte. Sticker ner huvudet i nedgångskappen: ”Har ni tagit upp dingen eller?” ”-Nej, är den borta?!” ”Eh, jaaa…”

Kl var 23, det är becksvart ute. Är den stulen eller har den slitit sig från förtöjningen? Det blåste ganska mycket, den kanske är långt ute till havs redan? Jakob och Daniel bestämmer sig för att med den kvarvarande dingen ge sig iväg på jakt och tar med den starkaste ficklampan. De åker iväg i full fart och jag ser hur ljuskäglan vandrar längs revet och kusten. Efter en kvart kommer de tillbaka, med Ferrarin efter!! Tydligen hade en seglare på en norsk båt sett den driva och fångat in den med sin dinge. Men eftersom han skulle åka tidigt dagen efter så lämnade han över den till en annan norsk seglare, som vi fick den av.

Ferrarin hade alltså slitit sig från Aurora, så vems var felet? Vem hade inte knopat fast den tillräckligt? Inte var det jag iallafall, eftersom jag inte använt den senast. Det var inte heller Daniels fel, eftersom han ”inte knöt fast dingen i båten”, och inte var det Jakobs fel heller, eftersom han ”inte heller knöt fast den” 🙂

Ingen hade alltså knutit fast den, och därför var det ju inte så svårt för dingen att slita sig, eftersom tampen bara låg helt lös på badbryggan 🙂

Slutet gott, hur som helst!

FLASH: Daniel nära döden!!!!! (& Sebbe åker hem)

Posted on 26th februari, 2015 under Övrigt Inga kommentarer

Sofie är häääär!

”Jaaaa!!!” hör jag er alla ropa i kör!

Jepp, sanningen är att Sofie anlände Antigua igår kväll. Ön har nu blivit en ännu vackrare plats, osv. Jag tog taxin till Falmouth harbour, gick med mina väskor nerför en liten pir där Seabreeze bar ligger, och där Jakob och gänget skulle möta upp. Möts av en servitris som undrar om jag vill ha nåt och jag utropar lyckligt: ”I just arrived!!”, och hon säger ”Oh, welcoooome!!”.

Efter en cola i baren kom Auroras crew  körandes i dingen; Jakob, Sebastian och Daniel. Mysigt att se sin man igen efter ett antal månader! <3

Natten blev het både för Sebastian och Daniel (som festade i land) och för paret som fick några timmar själva på båten 🙂

Idag var Daniel 10 cm från att bli ihjälbiten av en hund (som turligt nog var fastkedjad), och så hyrde vi en bil och körde runt på ön. Badade lite, åt och avslutade med ett biobesök på Caribbean Cinemas som, tror vi, innehar världsrekordet i kallast AC.

Planen för imorrn:

1. Vi kör till flygplatsen och tar farväl av Sebastian som varit här i 6 veckor.

2. Bada

3. Sola

/Sofie

Nya filmer på G!

Posted on 28th oktober, 2014 under Karibien 2014-2015, Media, Övrigt Inga kommentarer

Inte mycket som händer här på bloggen eller i Karibien för oss nu under orkansäsongen. I december kommer dock Daniel J och Jakob åka över till Antigua där Aurora ligger och putta ner henne i plurret och jag (Sofie) kommer efter i februari.

Om några dagar kommer mina tre filmer om Karibiensäsongen 2014 läggas ut här. Sammanlagt ca 45 min, då det fanns gott om filmmaterial från årets segling. De senaste månaderna har flera seglare skrivit att de inspirerats av filmerna och att de planerar sin egen långsegling, det blir vi glada för 🙂 Go sailors!

Tillsvidare så kan ni friska upp minnet från vår Europasegling i höststormar, Atlantenöverfart och Karibiensäsongen 2012-2013, de filmerna ligger under rubriken ”Filmer” (surprise!) här ovan.

Puss&kram!

karibien2

Paradiset på Barbuda!

Posted on 3rd maj, 2014 under Övrigt 6 kommentarer

Sedan lite mer än en vecka är vi på Barbuda, bästa stranden i Karibien. Alex har åkt hem, Sofie har varit på Antigua som sällskap till Alex, Jonathan, Madde och Johan har mönstrat på, och nu lever vi softa dagar på stranden.
När Martin mönstrat av om några dagar kommer vi göra vår sista segling för säsongen om några dagar ner till Antigua igen.

Inställda planer

Posted on 9th april, 2014 under Övrigt Inga kommentarer

När vi skulle till Dominica igår morse så startade inte motorn. Så vi kryssade i 14 m/s 2 vikar söderut och la till i marina utan motor. Här i lilla fiskebyn Case Pilote finns svenska Frank Ågren som är proffs på Volvo Penta. Så imorse när vi skulle få hjälp så startade motorn såklart. Vi tror att det är laddningen och eftersom vi kan ladda med vindgeneratorn så ska det nog fixa sig. Så idag kommer nya besättningsmannen Martin ombord och imorgon bitti drar vi till Dominica!