Äntligen tillbaka på Union Island

2014-01-10 av Jakob i Karibien 2013-2014 Inga kommentarer

Mycket har hänt sedan sedan senaste blogginlägget och ni ska få allt i någorlunda kronologisk ordning.

I söndags kväll kom Fredrik, Wille och Åsa till Trinidad och flyttade in med mig på Aurora. De hjälpte i måndags till med att putsa rostfritt ombord och måla lite rostfläckar under kölen. Samma dag anlände Albatross till Chaguaramas och på kvällen våldgästade vi deras sittbrunn med bubbel (för att fira att de tagit sig över Atlanten), rom, cola och några andra flaskor vi behövde bli av med. Sen blev det hamburgare på restaurangen Zanzibar på marinan. Sjukt trevligt!

I måndags blev vi även klara med bytet av kullager för propelleraxeln. Så nästa stora problem var att få båten i sjön. Onsdag klockan 13 var första beskedet, och vi som ville lämna tisdag kväll. Så det första vi gjorde i tisdags var att prata med den ansvariga för maskinen som sjösätter båtar. Han sa att de kanske kunde ta oss om det blev en lucka. Vid 12-tiden sa han dock att allt gick långsamt idag och att han var tveksam. Så jag frågade om inte några öl eller en flaska rom kunde motivera hans medhjälpare. Tydligen hjälpte det för precis när vi ätit upp vår lunch fick vi reda på att nu var det vår tur. Så Aurora åkte i sjön igen och efter att hon förtöjts bar det iväg till customs och imigration för utklarering. På kvällen blev det middag med Albatross igen efter att allt stuvats ombord.

Vid midnatt kastade vi loss och tyvärr blev det ingen vidare smörsegling. Hårda vindar och vågor på runt tre meter gjorde inledningsvis halva besättningen sjösjuk. Kvar var jag och Wille som skötte vaktgången första halva dygnet innan Åsa piggnade till (Fredrik piggnade aldrig till utan var sjösjuk till vi kom fram). Ett och ett halvt dygn senare kastade vi i ankaret vid Union Island, ÄNTLIGEN!

Efter att vi kommit fram har vi klarerat in, ätit lunch (första maten sen hamburgarna i Trinidad), handlat öl och frukt, sovit lite, städat båten, ätit frukt, snackat skit, tagit ett bad och ätit middag.

Känns jätteskönt att slippa Trinidad, att kunna ta en öl i sittbrunnen utan några måsten, att promenera runt på Union, att äntligen seglingssäsongen kan börja! Det enda jobbiga just nu är att det är fullt med myggor just nu när jag står och skriver. Så jag får sluta här…