Bayona & Vigo

2012-11-03 av Jakob i Bilder, Sverige - Kanarieöarna 4 kommentarer

I måndags hade vi planerat att ligga kvar i La Coruna och ringde till och med segelmakaren på morgonen och bokade tid. Men efter att ha kollat väderprognosen och konstaterat att vindarna var perfekta (vilket de inte alltid är runt Spaniens nordöstra hörn) bestämde vi oss för att dra vidare. Martin J, som hade besök från Sverige, stannade i land medan vi andra vid sjutiden på kvällen checkade vi ut från citymarinan och åkte och tankade. Vindarna höll i sig i ca 16 timmar innan motorn sattes igång och vi fick tuffa in mot land.

Bayona

Vi hade fått tips om att detta skulle vara ett bättre alternativ till La Coruna som första anhalt efter Biscaya. Men det visade sig att detta förmodligen var mer en sommarstad. Till skillnad mot La Coruna var det exempelvis tyst på stan vid halv tolvtiden. Vi hittade dock ett ställe som serverade mat och de som var hungriga tog sig en tapastallrik.

Dagen efter tyckte Daniel, Daniel och Martin L att byn var för ”tråkig” och ville in mot grannstaden Vigo. Jag och Sofie kände att vi ville utforska fortet och den gamla delen av staden mera. Så medan grabbarna tog seglade båten längre in i viken tog vi en promenad och en riktigt god spansk lunch. Sen tog vi bussen mot Vigo för att utan karta leta runt i dryga två timmar (sista halvtimmen i ösregn) innan vi hittade marinan där Aurora låg förtöjd.

Vigo

Vigo är (enligt uppgift från Martin L) Spaniens 14:e största stad och går från vattnet upp längs en stor kulle. Så vart man än går i stan så är det uppförs- eller nedförsbacke som gäller. I marinan där vi ligger har det de senaste dagarna kryllat av optimistjollar på grund av någon form av mästerskap. De gamla jolleseglarna ombord verkar sugna på att kapa en båt och själva åka ut. Annars har det inte hänt så mycket här i Vigo. Alla har tagit det ganska lugnt och sett på film eller läst böcker. På Halloween var iofs Danielx2 och Martin L ute och såg vad partylivet hade att erbjuda. De verkade ganska nöjda dagen efter och berättade om såväl trevliga spanska grabbar som fussballspel. Det passades även på att tvättas men pga av sega torktumlare på tvätteriet så förvandlades Aurora till ett spindelnät av linor och tvätt.

Ikväll/natt planerar vi att kasta loss för att segla söderut med Lissabon som mål. På måndag säger iofs prognosen att det ska bli stiltje så vi får se om vi tar en paus i någon hamn då. Eller så provar vi kanske ankaret för första gången?

4 kommentarer på blogginlägget

1. Robert Örtegren skriver:

Tjena Jacob! Det är fantastiskt roligt att följa er! Verkar spännande och roligt. Verkar dom du och Sophie kommer ha bättre semesterkssa än de andra vad det lider med tanke på alla utgångar…. Robert

2. Tomas skriver:

Kom in till porto och hälsa på! Billig hamn och stor stad. Annars så får vi hoppas att vi ses i Lissabon. Mvh grabbarna från Lady

3. Maria skriver:

Såg härligt ut med ett pit-stopp. Hoppas det var det.

4. Andreas skriver:

Daniel och Martin! Ni kommer ihåg historien om seglaren som fick skabb. Akta er!