I fredags blev Curtis (en av Daniels gamla kurskamrater) erbjuden jobb på en superyacht över helgen. Den ordinarie fasta besättningen ville vara lediga och någon måste hela tiden gå vakt ombord. Curtis tog jobbet igår, men eftersom att han åkte tillbaka till London imorse, blev jag erbjuden att ta söndagens pass. En cool grej att prova på tänkte jag och lite påfyllning av (den nästan tomma) spargrisen skadar aldrig.
Så igårkväll fick jag en genomgång av båten och dess alarmsystem. De har alla båtens system uppkopplade via datorer och instruktionen var: ring om du får fire alarm eller bilge alarm. Dvs om det läcker eller brinner. Annars skulle det bara vara att kvittera alarmet så ser de det på kvällen när de är tillbaka.
Kontrollrummet
Curtis hade fått i uppgift att putsa lite rostfritt på däck, men satt mer än halva dagen och kollade på film. Perfekt tänkte jag, betalt för att få sitta inne i ACn. Men sån tur hade inte jag… Dammtorka hela maskinrummet, städa under motorn och gör rent tre oljetråg. Då var det inget litet maskinrum heller, typ stort som hela Aurora och enda stället ombord utan AC. För mina vänner som seglat Shamrock kan jag bara meddela att det var som en nio timmar lång Shamrock storstädning (för er som inte seglat Shamrock, tipsa alla 16-20 åringar ni känner, det bästa man kan göra på sommaren! Länk).
Som tur var fick jag låna en högtalare så jag kunde spela musik och lyssna på podcast hela dagen.
Bara märkesgrejer ombord
Lunch och dricka ingick. Fanns färdiglagad mat i kylen av restaurangklass. För 18 us$ i timmen ska jag ändå inte klaga. Kul att prova på 🙂
Från fördäck
Självklart ismaskin
Byssan lite lyxigare än Aurora