IJmuiden utanför Amsterdam

2012-10-15 av Sofie i Bilder, Sverige - Kanarieöarna 11 kommentarer

Vi hade hoppats på att komma lite längre än vad vi gjort nu den sista sträckan, men vinden blåste både fel och för mycket, så efter en hård nattsegling med ett helt skörat mesansegel och en ganska omständlig montering av stormstoren, så begav vi oss in mot Amsterdam. Vi vet ju att vindarna blåser såhär this time of year, så det är inget nytt. Men man blir ju alltid lite besviken. Nu har vi lappat ihop stackars mesanseglet flera gånger, så det kanske är dags att den får gå i graven. Det största problemet är att vi inte har haft några rev insydda i den, så det har varit svårt att reducera segelytan när vi velat. När vi haft uppe mesan och ganska lite på focken pga vindstyrkorna så har det ju varit helt fel balans i seglen också, så autopiloten har fått jobba hårt (när inte nån av brorsorna handstyrt, såklart!). Vi ska köpa nytt mesansegel men har lite prisjämförelser att göra först.

När vi tuffade in mot gästhamnen i IJmuiden (ja, det stavas med stort J efter I:et) utanför Amsterdam så lät motorlarmet, och det visade sig att impellern hade rykt igen. Vi vet inte riktigt varför den inte får runt kylvattnet, men kanske beror det på att pumphuset är för dåligt. Det är ännu ett ekonomiskt trubbel vi har. Danne och Martin satte iallafall i en ny impeller på en kvart, så att vi kunde ta oss in i hamnen.

Däremot försöker vi spara in där vi kan. Gästhamnsavgiften här har vi inte avsett att betala. När jag och Jakob igår skulle gå ut och kolla in om det fanns toa och dusch på området och kanske fiska efter en kod från någon annan seglare, så upptäckte vi att man kommer ut från gallergrindarna, men man kommer inte in. Till det behövs ett kort… som man får när man betalat avgiften. Samma sak med toa och dusch. Att komma in är nu iallafall inget problem, eftersom vi tar vår dinge och lägger till vid en liten brygga utanför gallergrindarna. Toa och dusch är fortsatt ett problem, vi vet inte hur vi ska göra där än. Efter typ en vecka utan dusch så börjar det kännas välbehövligt.

Idag var Daniel och sprang en tur och brorsorna kitade ute vid stranden. När de kom tillbaka användes ”ekonomiduschen”, alltså färskvattenslangen på bryggan (som är gratis!). Tyvärr ligger den temperaturen runt fem grader eller så, så det var nog en upplevelse.

Om några dagar kommer en annan Martin och gästar oss, han ska vara med och segla i några veckor. Det blir kul med lite nytt blod innanför skrovet, men vi ser inte riktigt fram emot att ha två Daniel och två Martin ombord…

 

11 kommentarer på blogginlägget

  1. conny dahlin skriver:

    brutalt och vackert är vårat norra europa med nordsjön, ni håller just på att döpas till sjömänn i världens mest trafikerade vatten och inte minst ett av världens mest hårda områden, jag lovar av både arbetslivserfarenhet och den lilla segelerfarenhet jag har där, njut den brutala kontrasten!!!!! den kommer ni sakna senare då vinden vänder till er akter och slör blir mera vardag än att besöka läsidan för ett kort toalettbesök! kvinna som man, för vem vill sitta inne då det gungar?:)

    impellern är ett behgligt så kallat problem då det behandlar ett par skruvar, var den trasig? ibland brukar det ju bara vara så att man behöver resetta motorn så är problemet över(elfel) eller annat?
    kom nu hit och kämpa på jag njuter med er i eran mentala kamp för havet kämpar man mot men man tar aldrig en strid mot det, då kommer fort mr murphy att vara med i leken och det vill man inte:)
    kram

  2. Karin Z skriver:

    Wow, vilka tuffingar ni är! Men utedusch i kallvatten ur slang låter nästan lite över galenskapsgränsen. Är ni inte värda en gästhamnsnatt efter alla strapatser?
    Hoppas ni får fortsatt god vind och lagom med äventyr ned till kanarieöarna nu!

  3. Lokföraren skriver:

    Grattis. Bra kämpat. Hoppas verkligen vädret kan bättra sig så ni kan komma undan genom kanal och över Biscya.

  4. Andrea H Mabasi skriver:

    Bara en fråga – har ni fått mina sms? hjälper det något?

  5. Erik skriver:

    Halloj!

    Jag efterlyser mer beskrivningar och bilder om platserna ni besöker!

    Annars är det härligt att hänga med i bloggen. Jag tycker det går fort!

  6. Sofie skriver:

    Andrea: Vi har internet nu när vi ligger i hamn så då kan vi kolla väderprognoser. Det är när vi är ute och seglar eller när vi ligger still och inte kan blogga som det är lite problem att få väderinfo. Men ska slå på satellittelefonen under dagen och kolla om vi fått sms:en.

  7. Folke skriver:

    Vidarebefordrar mail från vår släkting BG:

    Hej, kul att följa er.
    Det värsta impellern kan utsättas för är att den går torr. Ni har väl ingen skarp böj på sugsidan eller skit i slangen eller inloppet på utsidan av skrovet?
    Någon sorts filter finns det väl oxå så att inte skiten sätter igen oljekylaren. Kolla pumphusets temperatur under gång – bör ju inte vara mkt högre än sjövattnets. Är temperaturen jämn över tiden? om inte kan det vara något som tillfälligt blockerar. T.ex en sugslang som är dålig invändigt så att gummilagren som slangen är uppbyggd av håller på att separera. Kan ni grovt kolla vattenflödet före o efter kylaren ( lossa slangklamma eller plug) för att få en uppfattning om att ni har bra flöde genom den. Pumphuset är förmodligen tillverkat av gjutjärn och tål mkt stryk.Jämnför: jag har kört utombordare i Långavekasanden i 50 år och aldrig bytt en impeller. Pumphusen i mjuk aluminium har en och annan repa men det tål impellern..
    Ovanstående förutsatt att det är på sjövattensidan problemet är. Tror inte det finns en gummiimpellerpump på sötvattensidan.
    God resa och lycka till!
    Kunde inte hitta er i hamnen i IJmuiden så antingen har AIS lagt av eller så är ni på väg. Hoppas på det senare.

    Bo Gunnar

  8. Folke skriver:

    Vad väger ett mesansegel? Förmodar att det inte går sy upp ett under 23 kg 😉
    Får det plats i ett handbagage? Går det att tillverka i siden? 😀

  9. Tobias skriver:

    Med tanke på tidigare dimension på avgasutsläpp, har ni kollat så diametern på sjövattenintaget är enligt rekomendation för motorn? Har motorn ett eget intag eller är det förgreningar som kanske kan ställa till det?

Kommentera