Mot Kiel

2012-10-06 av Jakob i Sverige - Kanarieöarna 15 kommentarer

Vi har kört dygnet runt sedan vi lämnade Varberg och lämnar strax Danmark bakom oss. Siktet är inställt på Kiel som vi beräknas ankomma ikväll.

20121006-092946.jpg

15 kommentarer på blogginlägget

  1. Folke skriver:

    Så ska det låta. Glöm inte att fylla på förråden mellan varven bara. Slå på AISen

  2. Caroline Söderholm skriver:

    Härligt att läsa att ni nu är på väg och att det är “tummen upp”! Vi önskar er all lycka på er färd över jorden! kramar från Ninni och co

  3. Tobias skriver:

    Ja Ais:en verkar lite skakig, har den vart på hela tiden? Även nyfiken på hur gick det med autopiloten, hoppa den igång? Nu ska jag ut å rasta Gerda i det fina vädret.

  4. Carina & Ola skriver:

    Bra jobbat, vi följer er dagligen (när AIS;en tillåter vill säga). Dra ner luvorna & klä er varmt ett tag till bara..ni når snart fram till behagligare klimat! 🙂

  5. Arne Spennare, Lokföraren skriver:

    Bra seglat. Håller med föregående talare, slå på AISen. Ni syns inte…..
    Koppla av under kanalfärden. Spar krafter och kläm sen en lång sträcka så ni kommer bort från “hösten”. MVH Arne

  6. erica skriver:

    bra jobbat snart är ni nere i solen=)

  7. Mamma marianne skriver:

    Oj nu känns det som om ni har börjat världsomseglingen på riktigt! Kör försiktigt! Och njut mellan de ofrånkomligt tuffa seglingarna. Tumma aldrig på säkerheten! Och ha kul! Kram till er alla!

  8. Kenneth skriver:

    Varit orolig, har ni känt av stormen? Blev lättad när ni kom in på läsidan. Ta det lungt nu,vila och känn på atmosfären, ta en öl och glöm det här dåliga vädret för nu blir det bara bättre för varje dag.

  9. Björn Wernqvist skriver:

    Helt övertyga om att ni har AIS sändare på hela tiden, Har därför klippt in mitt tidigare inlägg nedan. Marinetraffic är vad det är.

    De båtar man lagt upp under ”Min Flotta” får man alltid upp med senaste av MT mottagna position. Oavsett om sändare är på för tillfället. Bra att vet om MT är ju att hela sytemet bygger på privata motagare över världen och positionsangivelsen kan vara flera timmar gammal. Klass B sändare är bara på 2 Watt och fångas inte alltid upp om det är glest mellan mottagarna.

    • Folke skriver:

      Jag förstår att AISen inte går att lita på. Jakob har försökt förklara. Vi som följer måste bara bli lite varma i kläderna innan vi slutar skicka lite halvdumma tillrop. Prost meinen Herrschaft. Ta en runda från MM och mig därnere!

  10. Ingmar skriver:

    Bra gjort
    Skall ni in i Cuxhafen marina, var försiktiga det är strömt när man skall in i “hamnhålet”
    Nu kan man släppa tummarna några dagar.
    Det är ganska ofta aom inte den svaga vhf-sinalen går fram till masterna och då uteblir ju pos, som marinetraffic sevar oss med.
    Ha de och vila ut.
    Ingmar

  11. Björn Wernqvist skriver:

    Bra. Då fortsätter vi utbildningen 🙂
    Jorden är rund. Anser dom flesta av oss iaf. Den geografiska räckviden för en VHF(AIS) signal är 2.08 x roten ur sändaren + motagarens höjd. Om Aurora antenn sitter på 20 m och motagaren på land sitter på 80 m så blir den geografiska räckvidden bästa fall 20 Nautiska mil om signalstyrka är 20 W. Aurora sänder förmodligen med 2 W. Vi kommer alltså förlora henne ur sikte i veckor så fort hon lämmnar kusten. Så. Nog med mina besserwisserfasoner 🙂

    • Folke skriver:

      Aha! Ännu en 50+are alltså 🙂
      Men vafals? Jag tänkte att AISen pratade med en satelit. Då hade vi sluppit räkna rötter på jorden. Nu får vi väl hjälpas åt att hjälpa dem med SPOTen istället. Den går mot satelit iaf.

  12. Ett litet tag till får ni behålla luvor & varma kläder på, men snart möter ni behagligare klimat! Hoppas allt “flyter på” som planerat. 🙂

  13. TH skriver:

    Jaha förtöjt i Rendsburg. Kan va skönt med en lugn natt 😉

Kommentera