Gott nytt år från Aurora

2015-01-04 av Jakob i Karibien 2014-2015 Inga kommentarer

Förra bloggposten avslutades med att vi skulle gå på bio. Men den östra busshållplatsen i St Johns hade förvandlats till en parkering och inga bussar syntes till. När vi frågade oss runt visade det sig att inga bussar gick på söndagar… Däremot började vi leta efter vart alla som parkerat var någonstans eftersom att det stod bilar över allt. Det visade sig att fotbollsstadion låg precis bredvid och efter en liten stund hade vi köpt biljetter och tagit oss in. På en biljett för 10 EC$ (ca 30 kr) fick vi se en och en halv match ur den lokala serien. Hade vi kommit tidigare hade vi kunnat se totalt 3 matcher eftersom att alla matcher på Antigua spelas på samma stadion efter varandra.

Supportrar

Fotbollsmatch i St Johns

Morgonen efter bunkrade vi mat i St Johns och satte segel mot Jolly Harbour. Väl där ankrade vi upp och badade i väntan på att Daniels favoritband Asher Ottos and Itchy Feet skulle spela på restaurangen Al Porto på kvällen. Det blev som vanligt bra drag tillsammans med öl och pizza.

Tisdagen var dagen då Rickardo skulle landa och Daniel mönstrade av för att  möta honom på flygplatsen under eftermiddagen. Han passade även på att möta lite kitevänner som hängde på ön. Samtidigt seglade jag, Jonas och Jonas upp mot Falmouth vilket till en början gick bra. Sen fick motvind och tog in seglen för att tuffa mot vinden. När vi kommit ut från revet som skyddade för vågorna gick det långsammare och sista två timmarna var bara jobbiga.

Falmouth som egentligen ligger precis bredvid English Harbour visade sig vara jättebra. Gott om plats för ankring, bra dingebrygga, kul barer, restauranger och folk som grillade på gatan. Kan varmt rekommendera viken till andra seglare! Vi hamnade på en bar som sålde Rompunch för 5 EC och väntade på att Daniel och Rickardo skulle dyka upp. Planet var tydligen försenade så vi blev sittande ett par timmar, men det gick ingen nöd på oss 🙂 Sen blev det välkomstdrink för Rickardo och middag i form av hamburgare från en tant som grillade på gatan.

Ricardo anländer

På nyårsafton bjöd vi in Marianne och Björn från Norge och Mary Clare och Axel från Alaska. Det blev trerätters där Daniel bakade bröd som Rickardo förvandlade till bruchettas som förrätt. Huvudrätten blev stekt tonfisk med potatismos och sallad. Till efterrätt hade Marianne gjort samma äppelkaka som till julafton, en favorit i repris! Vi hade blandat en egen dunk rumpunch som tillsammans med ett par flaskor bubbel, en flaska cachaca och en flaska Skåne akvavit blev kvällens dryckespaket. Axel som aldrig provat snaps innan tyckte mest det smakade som munskölj 🙂

När middagen var uppäten och flaskorna tomma tog vi våra dingar in mot stranden och promenerade upp till Nelsons Dockyard där det var ett stort partaj och sköts fyrverkerier. Resten är historia…

Förberedelser av nyårsmiddag

Nyårsfirande i sittbrunnen

I förrgår seglade vi upp till Barbuda för att hinna hit innan det skulle blåsa 15-16 m/s i ett par dagar. Vi ligger i Cocopoint och som resten av Barbuda är det sjukt fint. Igår kväll tog vi en taxi in till byn Cordington där det var gatufest med musik, öl och grillat. Rickardo och Daniel körde också en kitevända igår som ni kan se här…