Grönhögen

2012-09-08 av Sofie i Bilder, Sverige - Kanarieöarna 8 kommentarer

Fastknutna i Grönhögen på Ölands sydspets sedan några timmar tillbaka. Det var en riktig blåsig överfart från Kalmar hit. SMHI hade förutspått 9 sekundmeter med 16 i byarna. Kanske var vi lite galna som gav oss ut, men neråt måste vi ju. Så vi förberedde ett rev i storen och drog iväg. När vi skulle sätta segel så kom vi överens om att sätta två rev och det var tur att vi gjorde det. “16 i byarna”… I så fall var det konstanta byar. Vågor är alltid svåra att fånga på bild men kanske får man en känsla av hur det var. Surrningen under däck misslyckades återigen, autopiloten pallade inte vågorna och Folke satt med hinken framför sig. Gång på gång sköljde vatten in på däck framifrån och från sidorna och vi var innerligt glada för våra två rev. Svårt var det att styra också eftersom båten ville vrida sig nästan 90 grader för varje stor våg.

Tilläggningen gick bra. Det var en kanske 20 meter bred ingång mellan två pirar in till hamnen och med en rejäl avdrift tillsammans med båtens gungande och vridningar gällde det att pricka rätt så att båten inte gick in i stenpiren. Nu ligger vi och trycker med fendrarna mot bryggan och vinden viner i riggen. Vår fina svenska flagga blåste sönder i underkant och vår systemkameras UV-filter och autofokus gick sönder när kameran (i fodral!) ramlade ner på golvet i en stor våg. Vi klippte loss filtret med en avbitartång och satte på pol-filtret istället så nu är det bara autofokusen som inte vill riktigt.

Nu på kvällen när det hade blivit mörkt så kom en träbåt med gaffelrigg gungandes in i hamnen. Vi och hamnkaptenen hjälpte dom att lägga till men det tog några försök innan de lyckades. Tur att vi kom hit medan det var ljust! Imorrn ska det blåsa lite mindre och färden går vidare mot Karlskrona.

PS: Det verkar vara nåt strul med positioneringen från vår SPOT igen, och vi vet inte riktigt vad som är problemet. Vi ska försöka fixa det när mer tid och energi finns.

8 kommentarer på blogginlägget

  1. Maria skriver:

    Vill bara säga Hej och tala om att det är kul och spännande att läsa om er resa! Fortsätt med rapporteringen så vi får ta del av ert äventyr! Lycka till!!!

    Hälsningar Maria Habermann, gammal scoutkompis till Jacob

    • Jakob skriver:

      Tack! Kul att du följer oss och det är precis sådana här kommentarer som verkligen uppskattas! 🙂

  2. lena s skriver:

    Vilken berättar glädje..känns som jag sitter med i båten och seglar med er!!!
    Har varit med avd 18 på den “stora båten” till Åland och alla häsar.

  3. Fredrik Medin skriver:

    Kämpa på!!! Det lär bli jobbigt om autopiloten inte orkar med ens i Östersjön. Prova att trimma om seglen. Om man får kämpa vid rodret så har man oftast fel balans i seglen. En revad messan kan ibland hjälpa till att styra. Det tar ju ett tag att lära känna en dam som Aurora. Lycka till.

    Mvh
    Fredrik

    • Sofie skriver:

      Hej!
      Ja mesanen funkar väldigt bra för det, men jag tycker det är jobbigt att sätta ännu mer segel när man redan tycker att det man har är för mycket. Men mesanen kanske bara gör krängningen bättre? Annars brukar vi vara ganska vaksamma på fall/lovgirighet men eftersom autopiloten är lite seg och går + -20 grader så handstyr vi hellre när det är vind och vågor som idag.
      Tack för tipset iallafall, ska prova med revad mesan nästa gång.

  4. Folke skriver:

    Tack för en innehållsrik dag och en innehållsfattig mage. Nu går jag och lägger mig så att jag hinner med tåget hem imorgon. Tummen upp!

  5. Frasse skriver:

    Hej!

    Tänk på att pivot punkten vid framfart ligger ungefär 1/3 av längden i vattenlinjen räknat från förliga skärningen av vattenlinjen i stäven, vilket skulle betyda ungefär där stormasten är placerad. Det betyder att mesan påverkar mycket av segelbalansen.

    Hälsningar
    Frasse

  6. Britt Ericsson skriver:

    Hej,
    vi följer er på bloggen och tycker att det var lite trist att Ni beställde så trist väder att börja med.
    Det låter ibland som om ni är lite stressade att hinna ner till Kanarieöarna i tid, ett tips kan vara att gena genom Kielkanalen. Vet inte vad som gäller nu, men 2008 kostade det 11 euro för en båt kortare än 10 m.
    Och lycka till med allt
    Hälsningar Kent o Britt

Kommentera