Efter att vi stävat ut från Karlskrona igår så fick vi rejäl gammal sjö över oss. Stora vågor brukar ju vara okej men i kombination med stiltje som det var igår är det inte lika kul. Det fanns inget sätt att ta sig upp och förbi vågorna utan vi låg i princip stilla med världens gungande från sida till sida. Återigen blir man förbannad för att man inte surrar saker ombord bättre, svårt att göra i efterhand. Så det blev till att starta motorn. Det var fortfarande ganska gungigt, men vi körde på. Efter ett par timmar började motorn varva ner och dog. INTE NU IGEN. Där och då ville man ju bara gå ner till kojen och dra ett täcke över huvudet men det går ju inte. Det hade ju i för sig kunnat hända på värre ställen. Här hade vi ju ett hav runt oss. Medan jag styrde och skötte seglen så hängde Jakob över motorn för att försöka hitta och åtgärda fel. Han bytte för- och finfilter, luftade systemet och kollade dieselnivå med assistans från Danne på telefon när mobiltäckning fanns. Det försvårades ju en del eftersom det gungande så. Startmotorn var det iallafall inget fel på (vilket ju var felet i Böda hamn). Efter att ha jobbat i ungefär tre timmar och motorn fortfarande inte ville starta så gav vi upp. Samtidigt började det blåsa lite mer och vi kunde sätta segel och börja gå sydväst i Hanöbukten. Det känns inte bra att segla utan fungerande motor, speciellt om någon skulle falla överbord, så vi ville in till hamn så snart som möjligt. Vi ringde SSRS i Sölvesborg för att rådfråga, och dom kunde komma ut till oss när vi låg vid Hanö. Det hade blivit mörkt när vi närmade oss Hanös sydspets, och då dök tre båtar från SSRS upp. En lite större på ungefär åtta meter, en mindre, och så en rescue runner som ser ut som en skoter och som är specialanpassad för att dra upp en person ur vattnet. Sammanlagt var det åtta sjöräddare som kom. Lite overkill tyckte vi och skämdes, men det visade sig att de hade några nya medlemmar som behövde öva lite. Kul att man kunde hjälpa till… 🙂
Bogseringen gick bra. Vi seglade en bit så länge det gick med trossen fastsatt i fören. Sen tog vi ner seglen och de tog oss in till det lilla fiskarsamhället Nogersund där vi nu ligger. Imorse visade det sig att platsen där vi ligger var avlastningsplats för fisk, så med hjälp av hamnkaptenen klämde vi in oss i en y-bom som kanske är lite för liten för Aurora. Efter frukost så jobbade Jakob lite mer med motorn och luftade på spridarna, och efter det så spann den igång. Nu går vi på tomgång för att kolla läget men än så länge ser det bra ut. Den stora frågan är väl såklart vad det var som orsakade detta, men i nuläget har vi inget bra svar. Det känns inte helt hundra att gå ut med en motor som förvisso fungerar nu, men som eventuellt kan lägga av igen. Ett som är säkert är att vi iallafall måste göra en ordentlig översyn av motorn i Varberg.
Men som det ser ut nu så ger vi oss av igen om någon timme (kl 14), mot Simrishamn eller Ystad. Sen hoppar en eller två av bröderna på där och hjälper oss segla en bit. Då kan vi maxa lite mer och köra mer dygnspass. Dessutom har Jakob någon ombord som kan hjälpa till om motorn pajar igen.
Ni som såg oss tillsammans med sjöräddningen på AIS:en igår såg alltså inte fel, men det är ingen fara med oss.
Skönt att läsa dina texter igen, Sofie. Du har journalism i ådrorna.
Äsch då! 🙂
Ni klarar er utmärkt utan att jag/vi sitter på läktaren med MT och oroar oss. Ursäkta. // Björn och Ingela.
Det gör vi nog men det är ändå roligt att ni bryr er och kommenterar 🙂
Hej!
Följer er på nätet.Nu är det väl snart inget kvar som kan gå sönder?(får vi hoppas.)Fast på en båt brukar man alltid nåt att laga,det brukar jag ha.
Obs! att jag står i Bua o väntar och inte i Varberg ;).En liten bit längre upp på framsidan.
Välkommna!
Håkan
Så bra att ni får mer hjälp av de andra.
Hej!
Gungning kan vara orsaken till motorstoppet….
En diesel som suger i sig lite luft via bränslet stannar, och startar inte förän man luftar den…. Kan det vara så att dagtanken hann bli mindre än halvfull när ni rullade i gammal sjö??? Där har ni en möjlig bov denna gång om ni frågar mig;-)
Många får problem med att smuts dras upp från botten av tanken när det rullar, men er tank är väl kliniskt ren nu så det ska väl inte vara problemet.
Lycka till
MVH
/Fredrik
Vi hade ju det problemet i våras under seglingen från Helsingborg till Stockholm. Då var det klägg i tanken som virvlade upp under sjögång. Det borde det inte vara nu, och det satt inget i filtrena.
Däremot kan det säkert vara så att den blev lite halvtom och gungadet gjorde att den sög luft. Vi har en dagtank som vi pumpar till från stora tanken så den blir ju ”fort” halvtom (vi har dock skvalpskott i den). Nu är vi iallafall väldigt noga med att se till att den har diesel i sig 🙂
Jo, Folke har rätt. Du skriver på ett sätt som faller läsaren tillgodo Sofie.
Trots era små malörer med dittan och dattan är jag grymt avis på er.
Hoppas nu att motorn håller fred på sig Sofie! Lilla familjen Östlund samlas kring bloggen och förundras över ert mod, tur och tyvärr otur. Lycka till nu! Emeli Martin & Emil