Kanarieöarna – Karibien 2018

Film om Atlantöverfarten 2018

Posted on 15th juni, 2019 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Så blev den klar tillslut, min film om Atlantöverfarten med s/y Barit 1-24 december 2018. Förra gången jag seglade över Atlanten i vår egna båt Aurora kom vi fram på nyårsafton. Denna gång på julafton. Tack Lisa, Gulan, Ellen och Linus för att jag fick följa med er.

/Sofie

Atlanten överseglad!

Posted on 27th december, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018, Karibien 2018/2019 Inga kommentarer

Vilken underbar segling vi haft över Atlanten! Jag kommer förmodligen skriva ett längre och mer detaljerat inlägg lite senare men just nu kan jag konstatera att 24 dygn till havs är inget jag ångrar. Så mycket tid. Så många tankar. När vi lämnade Las Palmas på Gran Canaria så kändes det nästan oöverstigligt trots att jag gjort det en gång tidigare. Fick ju nästan svindel av att titta på en karta och se hur långt det var. 2800 sjömil. Det var lite jobbigt i början, men efter några dagar började rutinerna sättas och kroppen började vänja sig vid vakttiderna. Man kommer in i en bubbla som kanske just är lite jobbig att komma in i men som är än värre att komma ut från.

Jag har tittat upp mot otroliga stjärnhimlar, sett fler stjärnfall än vad jag kan räkna, fullmånar som lyst som strålkastare på däck. Många nattvaktstimmar där sällskapet varit vågor, mörker, vinden och stjärnorna och kanske en ljudbok eller musik. Atlantnavigering är också att vara lite orolig över att båtar är ”för nära”, när de är åtta sjömil bort…

Har tänkt så mycket. Känner mig så mycket äldre. Fantastiska solupp- och nedgångar där varenda en varit olika men alla minnesvärda. Man ser så långt. Blixtarna kan vara två sjömil bort, men också flera hundra. Jag vet inte, jag tappar perspektiven. Jag tittar bort mot horisonten och ser bara hav. Och vet att nästa gång vågorna slår mot land så är det på Antarktis.

De ibland flera hundra meter långa atlantdyningarna som ligger under de vanliga vågorna gör att det ser ut som att havet andas. En naturens respirator, som höjer och sänker sig i en lugn och regelbunden takt. Vetskapen om att man är liten i världen. Men också att världen inte är så stor. Att vi seglade över Atlanten på 24 dagar. Det som såg så långt och oöverstigligt ut. Sånt här ger minnen för livet och jag önskar att fler fick uppleva det.

Hinner de fram till julafton?

Posted on 22nd december, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

ETA står för estimated time of arrival, dvs beräknad ankomsttid. SY Barits ETA beror ju självklart på hur hur snabbt de seglar. Klockan 7.30 (lokal tid) hade de 321 sjömil kvar. Om de sista biten håller en snittfart på 5 knop så har de 2,675 dygn kvar och beräknas alltså anlända den 24/12 klockan 23.45. Om de däremot håller 6 knop i snitt kommer de fram klockan 13.00. Ju närmare de kommer desto mer säkert intervall får vi. Senaste dygnet har de snittat på 4,5 knop men då var också vinden något lägre i går än vad den beräknas vara fram till jul. Så vi får se om de hinner fram under julafton, innan blir det i alla fall inte 🙂

Senaste rapporten från i morse säger att de hade många squalls i natt och det är ganska skumpig sjö.

/Jakob – på plats på Barbados

Mot Karibien!

Posted on 8th december, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Sedan losskastning i Las Palmas har SY Barit gått en sydvästlig kurs. Normalt börjar man gira mer västerut ungefär halvvägs till Kap Verde. Nu har tyvärr ett stiltjebälte legat i vägen och satt stopp för detta. De har har också haft ganska lätta vindar och gått en del för maskin. Det var därför oklart om de skulle åka mot Kap Verde för att fylla på diesel och färskvaror eller om de skulle gå direkt till Karibien.

Nu ser det ut som att stiltjebältet är på väg norrut och i morse bestämde besättningen sig för att lägga kursen mer västerut. Ni kan själva följa spåret på denna sida.

Övriga rapporter säger att de mår bra och för ett par dagar sedan fångade de sin första fisk 🙂

En mycket ovetenskaplig ETA (beräknad ankomsttid) till Barbados är den 21 eller 22 december. Detta bygger på de väderprognoser jag ser från kalla Sverige och hur jag tror att SY Barit seglar (jag har dock aldrig seglat henne).

/Jakob i Stockholm

Stiltje (blått) väster om deras position (vit prick)

Stiltjebältet drar norrut

Nu har de svängt västerut

Sista dagen i Las Palmas! (ja, det verkar så!) :)

Posted on 30th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Så kom den då, sista kvällen på Gran Canaria. Imorrn runt lunch nångång kastar vi loss från bryggan och drar västerut 🙂
Idag har vi bland annat klarerat ut från Kanarieöarna, splitsat fast ankartamp i ankarkätting, plockat upp saker och stuvat ner dom igen, handlat färskvaror och stuvat färskvaror, sköljt frukter (bland annat 37 äpplen) och lagt i nät och ätit ”sista middagen”. Låter ju lite illavarslande att säga ”sista middagen”, men jag kan till 99,999% lova att det kommer att bli fler restaurangmiddagar, nästa blir på Barbados!

Idag kom en norrman förbi och hälsade på oss. Han, hans kompis och kompisens tjej bor ombord på norska Valkyrie och de ska åka om några dagar när de fixat en del på båten. Kul att få prata lite med andra långseglare! Deras Facebooksida är: https://www.facebook.com/ValkatilKaribien/

På tal om internetsidor, båten jag seglar med, s/y Barit, har den här Facebooksidan och den här hemsidan. Vi kommer förhoppningsvis att kunna skicka positionsrapporter och kanske, kanske korta meddelanden också då och då. Jakob kommer också att sammanställa positionerna och eventuella meddelanden från oss här på segla.nu.

Håll tummarna för oss nu, om måttlig vind och lagom med vågor. Om jag inte hinner skriva något imorrn så hörs vi igen om ungefär 20 dagar!

Näst sista dagen innan avfärd!

Posted on 29th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

För att inte göra det alltför stressigt för oss så är avseglingen framflyttad en dag till lördag lunch nångång. Färskvarorna har vi inte handlat än och så är det ju en del småfix kvar som alltid, även om man såklart kan göra en hel del efter avfärd. Får inte glömma att ta en sista riktig sötvattendusch också!

Eftersom 60% av min garderob består av bikinidelar så börjar ju kläderna ta slut nu fem dagar efter att vi kom hit. Så jag begav mig till närmaste tvättomat där man enligt instruktionerna på väggen kunde välja på fyra förinställda temperaturer: very hot, hot, warm, cold. På tvättmaskinen stod däremot very hot, hot, normal, cold. Vilket gjorde att jag inte vågade välja hot utan tog normal. Såhär i efterhand skulle jag kanske kört med hot för jag märkte ingen som helst skillnad på fläckarna pre respektive post tvättning. Men kläderna doftade iallafall lite godare 🙂

Annars har vi haft en fin dag med 27 grader som topptemperatur. Jag och Jakob var på romdestilleriet i Arehucas och Jakob köpte med sig några flaskor till romprovningarna där hemma. Arehucas producerar 3,5 miljoner flaskor rom varje år till bland annat Sverige.

Idag har vi också sprayat avståndsmarkeringar i ankarkättingen, skruvat i hjul på dingen (för att kunna dra upp den lättare), stuvat torrvaror, skivat lime och tryckt ner i ginflaskorna för att kunna njuta av en GT på Atlanten efter några dagar efter att limefrukterna skulle blivit dåliga, och varit på tapas thursday på kvällen. Öl och tapas kostade runt 3 euro så priserna verkade ha gått upp lite sedan 2012, men fortfarande helt överkomligt. Mätta blev vi iallafall!

Dessutom kom vantskruvarna idag, yeyyy!

Vår första fisk!;)

Posted on 29th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018, Övrigt Inga kommentarer

Idag (igår) blev det så sent att jag inte orkade skriva något ordentligt blogginlägg. Så kan det bli ibland.

För att inte trötta ut er med mina annars långa beskrivande inlägg så kommer här ett jättekort som jag nu kommer lägga upp kl 03 😎

Igår hann vi med:

⁃ Handla torrvarorna som vi inte fick tag på sist i förra affären

⁃ Sikaflexa och skruva fast avgasrör (tuben exploderade lite så det blev mycket sikaflex på lite olika ställen, men turligt nog mest på avgasröret) 👍

⁃ Fyra fruktnät upphängda i aktern under solpanelen och inne i båten på styrbords sida i byssan.

⁃ De två enorma stuvfacken (katamaran, halleluja!) förut vid nätet i varsin ponton, rensades ut på grejer för att optimera stuvningen.

⁃ Stuvning av torrvaror

⁃ Lunch: pizza

⁃ Massage för Sofie. 2 timmar med body scrub och massage för 118 euro, fantastiskt. En av de bättre massageställena jag varit på någonsin. Massören heter Ivy och jobbar på Siam Massage, don’t miss! http://www.siammassagelaspalmas.com/en_home.html

⁃ Middag: kanariska potatisar med mojo rojo.

Gazpacho. Vårrulle. Pannkaka med championguck (gott!). Dulche de leche med kaksmul och maräng, = mätt

⁃ När jag på kvällen/natten satt vid grinden till bryggorna och laddade ner böcker och pratade med kompisar på telefonen så kom en fiskare och gav mig en fisk. Han kunde inte ett ord engelska men jag förstod på hans gester att: 1. Den är till dig! 2. Den går att äta. Eftersom kl var typ kvart över ett på natten och jag inte riktigt visste vad jag kunde göra av fiskjäkeln, så plastade jag in den och stoppade in den i båtens kyl. Så att resten av besättningen får en överraskning när de öppnar kylskåpsdörren imorrn👍😝

Imorrn:

Handla.

Få leverans av vantskruvar (Sanningsenlig redogörelse för leveransmetod: ✈️🐢🐓🐎🦔—>⛵️). Citat från någon i leveranskedjan: ”Remember, mr Gugala, that this is not Europe. This is Africa”…

Montera vantskruvar.

Spänna stag.

Romdestilleriet med provsmakning (som för övrigt har den mycket märkliga stängningstiden kl 14. Är ju inte riktigt sugen på rom kl 10…

Tapaskväll i stan. 1 tapas+1 öl för 2 euro! (2012 års priser, vi får se om de håller)

Om allt går som det ska nu så blir torsdagen vår sista kväll i Europa!😳👜⛵️🎉

Vattenland-Maskinrumsyoga-Bändsling

Posted on 27th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Idag drog Jakob, Gulan och barnen på vattenland på södra Gran Canaria. Lisa och jag roades inte så mycket av tanken på vattenruschkanor och stannade på båten. Lisa ägnade sig åt vad barnen (eller de vuxna?) kallar maskinrumsyoga. Maskinrummet är nämligen inte ett speciellt stort utrymme i aktern i babordspontonen…

Lisa och Gulan ville ha hjälp med att splitsa fast säkerhetslinor bilateralt (förlåt, saknar jobbet lite) 🙂 på styrbord- och babordssidan så det fixade jag. Dock visade det sig att klätterlinan inte innehöll en flätad kärna innanför ytterhöljet utan 8 st tvinnade trådar. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur dessa skulle splitsas fast eftersom man ska in i själva kärnstrumpan. Så det blev till att bändsla istället, dvs att surra fast öglan. Men det blev helt ok, och kommer definitivt att hålla för ändamålet.

Lite sammanställning av inköpslistan till färskvarumaten hann vi också med.

Paketet med vantskruvar som vi väntar på befinner sig nu i Madrid enligt senaste rapporten. Planen är fortfarande att vi ska hinna få och montera dessa innan fredag så att vi kan åka då. Tre dagar kvar!

Middag intogs ombord. Imorrn blir det bokad massage för mig (ahhh) och lite mer mathandling skulle jag tro. På torsdag ser jag fram emot tapaskväll i stan. 2012 var det tapaskväll bland restaurangerna i stan varje torsdag och den traditionen finns fortfarande enligt Google. 2012 kostade en tapas och en öl 2 euro, vi får se om priserna höjts sedan dess…

Bunkring av torrvaror

Posted on 26th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Trots att jag förberedde mig på att det skulle vara varmt i båten när jag vaknade imorse så var det faktiskt ganska kallt. Ventilerna var öppna och det var väl runt 11-12 grader kl 08. Påslakanet med täcke i var ganska välbehövligt trots allt. Sen tog det sig under dagen och kom upp i 25-nånting så då kom shortsen fram.

Idag har riggkillar varit här och har bytt diamantstagen. Vi väntar också på nya vantskruvar som förhoppningsvis, om inte den kända karibieneffektiviteten slår till, ska komma på onsdag till Teneriffa så att de når oss på Gran Canaria på torsdag eller fredag. Vi vill ju komma iväg så snart som möjligt. Det planerade avfärdsdatumet i nuläget är satt till fredag den 30 november, om fyra dagar.

Samtidigt som riggarna var på vår båt under förmiddagen så kastade vår granne loss från kajen, en annan katamaran.
– Var ska ni?
– Till Karibien.
Det är ju en annan typ av segling för många som kastar loss här än vad man är van vid i Sverige…

Vi har gjort ett halvt misslyckat försök att fylla på gasolflaskor, men det var stängt. Vi har också åkt till IKEA och ätit köttbullar (abstinensen är stor efter två dagar utomlands…), men framförallt har vi matplanerat och handlat nästan alla torrvaror på Alcampo som ligger bredvid IKEA. Vi hittade inte allt där så det blir nog lite kompletteringshandling på någon annan affär. Färskvarorna köper vi när det börjar närma sig avfärd.

För att försöka undvika att få in kackerlackor i båten tar man t.ex. inte in skorna och tar bort allt papper kring konservburkar man köpt där ägg kan ligga, och skölja i vatten innan man tar ombord burkarna. Viktigt är dock att skriva med vattenfast penna på burken vad den innehåller innan man tar bort pappret, annars blir det gissningslek på Atlanten.

Äntligen i Las Palmas!

Posted on 25th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Efter en cirkus 5,5 timmars flygresa från Arlanda landade vi på eftermiddagen på Gran Canaria. 25 grader! Vi hade lyckats tajma in den sista starten för båtarna i ARC, Atlantic Rally for Cruisers, vilket gjorde att vi såg den från luften innan vi landade, häftigt. ARC går varje år och har lite olika rutter, några seglar via t.ex. Kap Verde och andra seglar direkt från Las Palmas till St Lucia, några har St Vincent som målgång. Det är iallafall ett mecka för seglare att befinna sig här innan starterna går, med 200 deltagande båtar och 1200 seglare. Så idag är det lite ”dagen efter” för personalen på marinan och butikspersonal här vilket de säkert tycker är skönt.

Vi hämtade upp vår hyrbil och drog iväg till s/y Barit. Turligt nog hade Lisa och Gulan fått ärva en parkeringsbiljett av en ARC-seglare, så vi kunde parkera precis vid marinan. Vi lastade in våra väskor och blev serverade sangria, så nu är resan officiellt invigd! 🙂 Middagen spenderades på en av restaurangerna i marinan och avslutades ganska tidigt pga trötta nyanlända gäster 🙂

Nu är det mycket som ska fixas innan atlantöverfarten så det ska vi hjälpa till med. Imorrn börjar det!

Att packa inför en atlantöverfart

Imorrn åker vi! Ja inte över Atlanten alltså utan med flyg från Arlanda till Las Palmas på Gran Canaria. Har haft en att-göra-lista på telefonen sedan några månader med saker jag måste hinna fixa och vad jag ska packa, som har blivit längre och längre med tiden och som nått sitt crescendo idag. Har till och med haft en sån ångest över att öppna den där listan att jag försökt undvika den, som att den skulle blivit kortare av sig själv 🙂

Packningen hemma tog sju timmar och jag har fortfarande panik över att jag glömt något viktigt. Det är tur att vi har ungefär en vecka i Las Palmas innan vi seglar iväg så att det finns möjlighet att komplettera. Annars är det ju lite speciellt att packa till någonting där man inte har möjlighet att kompletteringshandla när man väl gett sig iväg. På Atlanten finns det ingen linsvätska att köpa exempelvis. Åratal av segling i svenska vatten har lärt mig att hårspray är grejen för mig. Mitt hår är världens tunnaste och flyger runt i vinden trots tofs, keps är lite för varmt på Atlanten/i Karibien. Jag och vår inneboende Alex var och köpte hårspray för några dagar sedan. Det slutade med att vi köpte tre olika att prova ut hemma eftersom jag behövde ha med mig den med absolut mest strongest hold. Man kan nämligen inte lita på att det står 5/5 på flaskan.

Ett par grejer har jag uppdaterat sedan förra seglingen. Torrschampo t.ex. Vilken grej det är! Och ansiktsmasker! Minns att man letade efter kul grejer att göra på Atlanten. Fixa saker med båten, navigera och laga mat är ju de ständiga sysslorna men när man är ledig är det kul att göra något annat än att läsa böcker, läsa böcker, läsa böcker och lyssna på…ljudböcker, och podcasts.

Apropå podcasts så har jag laddat ner en hel del såna till mobilen. Och fixat offline-listor på Spotify. Minns år 2012; jag hade laddat ner några befintliga spellistor och tänkte att jag bara behövde de låtar som jag brukade lyssna på hemma. Nä. Stämde inte alls. Någon lag säger tydligen att om man inte kan få något, då är det precis det man vill ha. Som lakrits och Kalles kaviar utomlands typ. Den här gången ska jag inte göra samma misstag och har alltså laddat ner de märkligaste av spellistor 🙂

Förra varvet i Karibien koketterade jag med att jag bara tog med mig två par strumpor. Ett par att flyga dit i, och ett par att åka hem i. Den här gången är det lite annorlunda. Dels är vi en vecka på Kanarieöarna innan, och senaste väderleksprognosen visar inte direkt på något kanonväder, runt 15 grader. Och vi kommer också att tillbringa två dagar i ett vintrigt New York innan vi flyger hem till Sverige igen. Det blev fyra par strumpor tillslut.

Lite kul är att s/y Barit som jag ska segla med ligger i precis samma del av marinan som vår gamla båt s/y Aurora gjorde 2012 när vi låg i Las Palmas inför vår överfart. Gulan lät hälsa på Facebook att vi kommer att känna igen oss, förutom att den dassiga containern med duschar har bytts ut mot… en ny container med duschar! 🙂 År 2012 gjorde sig sjumanna-besättningen på Aurora känd för att hänga upp alla sina nytvättade kläder på tork runt hela marinan. Det var en hel del kläder…

s/y Aurora i marinan i Las Palmas december 2012

Kläder ja.
Fyra par strumpor skrev jag om. En massa bikinidelar. Sju t-shirts/linnen. Två längre linneskjortor. Ett par flipflops. En tröja. Ett par jeans. Tre shorts. En himla massa elektronik. Kameror. Laddare. Dator. Filmer till datorn. Eftersom det är 1. ont om plats på en långsegelbåt, och 2: svårt att ladda grejer pga batterierna och få eluttag, kan man inte riktigt tänka som när man packar för en vanlig semester.
Tre stora väskor och två handbagage blev det tillslut. Men en del är ju Jakobs, han ska vara med på Kanarieöarna och hjälpa oss handla och förbereda oss och sen åker han hem till Sverige igen för att återkomma till Karibien i slutet av december.

År 2012 satt jag på Auroras däck och slog in paket för att skicka till Sverige. Nu har jag fixat det innan. Det var en del av stressen också, att behöva handla julklappar så tidigt. Men otroligt skönt att det är gjort.

Vi ses igen med rapport från Las Palmas och s/y Barit! 🙂

Bloggen återuppstår!

Posted on 15th november, 2018 under Kanarieöarna - Karibien 2018 Inga kommentarer

Bloggen har återuppstått!
Nu har det gått nästan exakt sex år sedan jag, Jakob, Daniel J, Martin, Daniel L, Amanda och Gulan seglade över Atlanten i vår gamla båt, numera sålda s/y Aurora. Den här gången blir det en överkorsning i s/y Barit, med Gulan och hans fru Lisa och deras två barn. S/y Barit är en katamaran, en Lagoon 38:a, så standarden har ju höjts en aning sedan den förra Atlantkorsningen 🙂 Det blir ju lite mer utrymme också när det inte är sju personer som ska trängas på en enkölsbåt som ju var fallet 2012. En annan stor skillnad nu är att det bara är jag och inte någon annan ur originalcrew:et. Min man Jakob följer med till Las Palmas, hjälper till med inköp och stuvning och vinkar av oss. Sedan flyger han hem till Sverige igen men kommer och möter oss på Barbados när vi kommer fram. Sedan är tanken att pausa lite på Barbados och cruisa runt lite bland favoritöarna. Vi har ju trots allt varit runt en del i de trakterna.

Lisa och Gulans katamaran s/y Barit

Många frågar hur lång tid det tar över Atlanten. Det beror lite på vilken båt man har och vilken vilja det finns hos besättningen att segla fort. Att byta och trimma segel ofta och att försöka hitta bra väderstråk är tidskrävande och rätt jobbigt, om man inte är ute efter att slå något slags rekord, vinna en tävling, eller bara har bråttom. Med stora lätta segel och en lätt båt går det snabbare. En katamaran i plast jämfört med vår förra båt som var gjord av stål, spelar roll för tiden det tar att segla. År 2012 seglade vi på 21 dygn, från Las Palmas på Gran Canaria till Barbados i Karibien. Vad det tar den här gången är svårt att säga, de flesta seglar på 18-21 dygn. Jag tippar på 19 dygn, beroende på väder och hur tungt vi lastar båten 🙂 Planen är att lämna Las Palmas runt den 1 december, vilket innebär att vi borde kunna komma fram innan julafton. Sist fick vi fira jul på Atlanten men nyår på Barbados. Vi kom fram bara ett par timmar innan tolvslaget.

Överst: Martin är jultomte den 24 december 2012.
Nedre: Barbados den 31 december 2012. Gulan till vänster och jag trea från höger.

Jag har heller aldrig seglat en katamaran någon längre sträcka, vilket gör att jag måste lära nytt. Det kommer förhoppningsvis att gå ganska snabbt men det är väl det som gör att jag kan känna mig lite nervös. Annars är det inte så mycket att vara rädd för. Visst kan det blåsa och vara stora vågor. Man kan välta, snurra runt och/eller få masthaveri. Men det är risker som alltid finns med (lång)segling. Att få vara tjänstledig nästan två månader från jobbet och slippa ett Sverige med fem grader och regn underifrån känns faktiskt inte som något tråkigt. Alls. Men det kan ju hända att jag blir mer nervös när jag börjar packa. Eller när jag kommer ner till Kanarieöarna. Eller en kvart innan vi ska lämna Las Palmas.

Nästa blogginlägg tänkte jag ska handla om packning. Vad ska man ta med sig när man ska segla över Atlanten egentligen? Vad behöver man absolut INTE ta med sig?

Man kan också följa oss på vår ”gamla” facebook-sida för s/y Aurora, den hittar du om du söker på ”@syauroraseglarjordenrunt” eller klickar på länken. Där kommer jag lägga upp kortare inlägg och här på bloggen skriver jag lite längre.